ברזילי כתב:בפולין-ליטא הכיוון לירושלים הוא כמעט דרום (וילנא - כ-160 מעלות, ורשה כ-150 מעלות)
(עי' גיטין ח. בתוס' ותוס' רא"ש בענין קושית רבנו פטר)
אבק פורח כתב:ברזילי כתב:בפולין-ליטא הכיוון לירושלים הוא כמעט דרום (וילנא - כ-160 מעלות, ורשה כ-150 מעלות)
(עי' גיטין ח. בתוס' ותוס' רא"ש בענין קושית רבנו פטר)
כמדומני שראשית ההתיישבות היהודית באירופה הייתה בספרד וצרפת ומערב גרמניה
ברזילי כתב:אבק פורח כתב:ברזילי כתב:בפולין-ליטא הכיוון לירושלים הוא כמעט דרום (וילנא - כ-160 מעלות, ורשה כ-150 מעלות)
(עי' גיטין ח. בתוס' ותוס' רא"ש בענין קושית רבנו פטר)
כמדומני שראשית ההתיישבות היהודית באירופה הייתה בספרד וצרפת ומערב גרמניה
ראישת ההתישבות היתה ברומא ומשם באמת הכיוון נוטה למזרח, ומ"מ מה רצונך לומר בזה? גם במזרח אירופה המשיכו להתפלל למזרח כידוע, ועל זה באה שאלתו של פותח האשכול.
אולי כוונתך שאחר שהורגלו להתפלל למזרח כן המשיכו לנהוג (בטעות?).
דניאל כתב:ברזילי כתב:אבק פורח כתב:כמדומני שראשית ההתיישבות היהודית באירופה הייתה בספרד וצרפת ומערב גרמניה
ראישת ההתישבות היתה ברומא ומשם באמת הכיוון נוטה למזרח, ומ"מ מה רצונך לומר בזה? גם במזרח אירופה המשיכו להתפלל למזרח כידוע, ועל זה באה שאלתו של פותח האשכול.
אולי כוונתך שאחר שהורגלו להתפלל למזרח כן המשיכו לנהוג (בטעות?).
לא ידעתי שהתפללו למזרח (מקור?) וגם פותח האשכול לא כתב כן אלא שקידמת בית הכנסת נקראה מזרח, ועל זה השבתי.
ברזילי כתב:התבלבלתי משמות הניקים - מי שאל ומי השיב?
אכן, כך נראה, וכמו שנראה מדברי התוס' בגיטין הנ"ל (ומתבקש לקשר את ר"ת הזה לר"ת של ד' מיל, עם מה שהקשה עליו הגר"א מחמת שינוי קו הרוחב)אוצר החכמה כתב:מסתבר שהסיבה העיקרית היתה שלא ידעו בדיוק, אחת הראיות לכך היא התיקון שלך מדרום מזרח לדרום.
ברזילי כתב:אכן, כך נראה, וכמו שנראה מדברי התוס' בגיטין הנ"ל (ומתבקש לקשר את ר"ת הזה לר"ת של ד' מיל, עם מה שהקשה עליו הגר"א מחמת שינוי קו הרוחב)אוצר החכמה כתב:מסתבר שהסיבה העיקרית היתה שלא ידעו בדיוק, אחת הראיות לכך היא התיקון שלך מדרום מזרח לדרום.
ברזילי כתב:(עי' גיטין ח. בתוס' ותוס' רא"ש בענין קושית רבנו פטר)
דניאל כתב:מצאתי עוד באוצר החכמה משהו בספר בשם אמונת חכמים. מישהו מבין מה הוא כותב??
בפירוש דברי הרמ"א נחלקו האחרונים, ורובם הבינו כוונתו שיש לכוון שנגד המזרח במדוייק (כפי שאכן עשו) ולא כנגד כיוון הזריחה שהוא נוטה לדרום בארצותיהם (ואולי ט"ס הוא בדבריך, ור"ל שמה שכיוונו למזרח לגמרי ולא לדרום-מזרח וכו').כותב בדמע כתב:יש להזכיר, שמה שכיוונו לדרום-מזרח ולא למזרח לגמרי, היינו כמו דאיתא ברמ"א צ"ד על פי הגמ' בבבא בתרא דאין להתכוון לגמרי למזרח משום דמורו בה מיני.
חכם באשי כתב:ב'ישורון', לפני כעשור, נתפרסם מאמר ארוך ומקיף (כדומני מידי הרב המופלג ר' יהודה הרשקוביץ) בנוגע ל'מזרח' האמיתי בחו"ל ובכל המסתעף.
ברזילי כתב:ורובם הבינו כוונתו שיש לכוון שנגד המזרח במדוייק
גילוי כתב:חכם באשי כתב:ב'ישורון', לפני כעשור, נתפרסם מאמר ארוך ומקיף (כדומני מידי הרב המופלג ר' יהודה הרשקוביץ) בנוגע ל'מזרח' האמיתי בחו"ל ובכל המסתעף.
מי יכול להביא את המאמר הנ"ל?
ברזילי כתב:כל זה לא קשור בכלל לשאלה מדוע התפללו באירופה לכיוון מזרח. אם נחזור לדוגמא שהזכרתי, בוילנא כיוון התפילה צריך להיות 163 מעלות לפי הקו הישר, 159 מעלות לפי המסלול הקצר. בכל מקרה מדובר בנטיה קטנה מזרחה מכיוון דרום. במקומו של ר"ת, טרוי"ש, כיוון התפילה צריך להיות 125 מעלות לפי הקו הישר, 114 מעלות לפי המסלול הקצר, כלומר דרום מזרח. בין כך ובין כך, אין מקומו כנגד א"י.
דניאל כתב:ברזילי כתב:כל זה לא קשור בכלל לשאלה מדוע התפללו באירופה לכיוון מזרח. אם נחזור לדוגמא שהזכרתי, בוילנא כיוון התפילה צריך להיות 163 מעלות לפי הקו הישר, 159 מעלות לפי המסלול הקצר. בכל מקרה מדובר בנטיה קטנה מזרחה מכיוון דרום. במקומו של ר"ת, טרוי"ש, כיוון התפילה צריך להיות 125 מעלות לפי הקו הישר, 114 מעלות לפי המסלול הקצר, כלומר דרום מזרח. בין כך ובין כך, אין מקומו כנגד א"י.
לא הבנתי, תקן אותי אם אני טועה.
המזרח הוא 90 מעלות ודרום הוא 180, נכון? אם כך, דרום מזרח הוא 135 מעלות וטרוי"ש אפילו לפי הקו הישר נוטה יותר למזרח, כ"ש לפי המסלול הקצר שהוא כמעט באמצע בין דרום מזרח למזרח. לכן התפללו למזרח, הרי גם אנחנו בארץ לא מודדים בדיוק אלא בערך...
אוהב אוצר כתב:בלי עין הרע, איזה פלפולים.
פשוט מאד, הכל הולך אחר ארץ ישראל, ומכיון שבארץ ישראל מתפללים לכיון מזרח וה'מזרח' נקרא על נכון מזרח, מזה נקראים כל מקומות הישיבה המיוחדים מזרח
כמו שם עצם/תואר.
גדולה מזו ראיתי בירושלים, באותו בית כנסת יש חדרי תפילה המכוונים לדרום, והאולם המרכזי מכוון לדרום מזרח.ברזילי כתב:(אגב הדיוק הנהוג היום בארץ, הכיוון מב"ב לי-ם הוא 132 מעלות, כלומר כמעט בדיוק דרום מזרח. בשכונתי יש באותו רחוב בתי כנסת המכוונים לדרום, ואחרים המכוונים למזרח. ע"פ הדרכ"מ הנ"ל נראה שבאמת אין צורך לדקדק בזה כל כך)
כת"ר הולך כמובן כפי דברי הרב הרשקוביץ בישורון הנ"ל.ברזילי כתב:יש כאן שני נושאים שונים. האמונ"ח מדבר על השאלה (שעסקו בה עוד) איך מגדירים מהו כיוון ירושלים. בניגוד לאינטואיציה שלנו (שמורגלת בגיאומטריה מישורית), זה בכלל לא ברור מה נקרא כיוון ירושלים על פני כדור. אפשר לומר שהכיוון לירושלים הוא כיוונה של הדרך הקצרה ביותר, ואפשר לומר שהכיוון הוא זה של קו "ישר" היינו כזה ששומר על זווית קבועה ביחס לצפון. במישור שתי האפשרויות הללו הן זהות (קו ישר הוא הקצר ביותר). על פני כדור לא כך, ולכן יש שתי אפשרויות לחשב את הכיוון הנכון לירושלים. כל זה משמעותי יותר ככל שמתרחקים מא"י וכדוריותו של כדה"א משפיעה יותר - לדוגמא בחוף המערבי של ארה"ב כיוון התפילה הוא מזרח לפי הקו הישר, אך צפון לפי המסלול הקצר ביותר (כי הדרך הקצרה משם לא"י עוברת כמעט דרך הקוטב הצפוני. כמובן, מי שנוסע במסלול זה מתחיל אותו בכיוון צפון, ומסיים אותו (אחרי שעבר את הקוטב) בכיוון דרום, כך שאין זה "קו ישר" במובן של כיוון קבוע).
עתניאל בן קנז כתב:דומני שהעיר היחידה בעולם שצריך להתפלל לכיון מזרח ממש, היא 'אשדוד'.
תוכן כתב:עתניאל בן קנז כתב:דומני שהעיר היחידה בעולם שצריך להתפלל לכיון מזרח ממש, היא 'אשדוד'.
ממש היחידה? אין אפשרות לעוד עיר?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 363 אורחים