מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגדרת מהדרין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
רשלץ
הודעות: 39
הצטרף: ב' אוקטובר 04, 2010 1:45 pm

הגדרת מהדרין

הודעהעל ידי רשלץ » ו' אוקטובר 22, 2010 10:01 am

בס"ד

יש לעיין בהגדרת "מהדרין" שהמושג הרווח הוא ללא שום בעיא בהלכה (שאל"כ מה הועילו חכמים בתקנתן?).
דכיוון שיש בניהם שינויים (יתכן גם בדברים נקודתית) א"כ לא יתכן שהאחר יעלים עין מזה.
ועל כן השאלה אם זה לא נכנס בגדר "בהמה שהורה בה חכם?.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: הגדרת מהדרין

הודעהעל ידי חיים » ו' אוקטובר 22, 2010 1:27 pm

הגדרה נוספת למהדרין: השגחה קפדנית ושמירה מעולה.
או במילים אחרות: השגחה שאני סומך עליה.
אני חושב שרוב הציבור בורר וועדות כשרות בעיקר לפי רמת אמינות וקפדנות בהשגחה.
ולכן שום טיעון הלכתי אינו משכנע לאכול כשרות רגילה, למשל.

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: הגדרת מהדרין

הודעהעל ידי מורה צדק » א' אוקטובר 24, 2010 12:15 am

לענ"ד הגדרה של מהדרין היא, שהם מחמירים גם במקום שאפשר להקל, ואפילו אם הדבר מותר מלכתחילה, במקום שאפשר בקלות שלא להסמתך על הקולא הם מחמירים.
ועוד הגדרה במהדרין, שהם נוקטים חומרות גם של עדות אחרות.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הגדרת מהדרין

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' נובמבר 09, 2010 2:22 am

מורה צדק כתב:לענ"ד הגדרה של מהדרין היא, שהם מחמירים גם במקום שאפשר להקל, ואפילו אם הדבר מותר מלכתחילה, במקום שאפשר בקלות שלא להסמתך על הקולא הם מחמירים.
ועוד הגדרה במהדרין, שהם נוקטים חומרות גם של עדות אחרות.


מחילה מכת"ר, אבל לא נראים לי כ"כ דבריו של מר, ראשית, יוצא לפי דבריך שאם מקיימים דין לכתחילה בשעה שיש צד להדר לפי דעה אחרת, זה נקרא בדיעבד? משל למה הדבר דומה? למצב שהיה לפני מס' שנים שהדסים שהיו בשיעור ר"ח נאה [מלא] לא זכו להקרא :"מהודר" או "מהודר א" עד שהתעשתו האנשים והבינו, שר"ח נאה הוא לא בדיעבד אלא לכתחילה שבלכתחילה [צא וראה כמה מעובדי ה' היראים מהדרים לקחת הדסים ולולב וערבות בשיעור מרן החזו"א זצ"ל בשעה שלשטתו, אינם יושבים בסוכה כשרה בכלל או שהציצית אשר לגופם ללא שיעור או לא יצאו י"ח ארבע כוסות בפסח]
ולגבי הגדרתו השניה של מר, בוודאי שאינה מסתברא: וכי בני אשכנז ההולכים כדעת הרמ"א יאכלו בשר אשר היו בו סירכות [המותרות ודאי לפי שיטתו] יחשב להם שאכלו דבר "שאינו מהודר" בגלל שמרן המחבר החמיר בענין??? הרי ברור הדבר שלא היה המושג הזה קיים, ומה שפסק הרמ"א הקד' הוא לכתחילה ואין מעבר לזה ואני הקטן יכול לומר שאין שום הבדל אם אשכנזי יאכל בשר בהכשר "הרמ"א" או בהכשר "הב"י" [לא נכנסתי לענין ההכשרים בימינו] ואף יתירה מזו, אם לא יאכל בשר שהרמ"א התיר באכילה ויקפיד על בשר בשיטת הב"י בלבד, נראה שמפקפק בדעתו של מורה דרכו וחייו.

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: הגדרת מהדרין

הודעהעל ידי רבטוב » ב' נובמבר 22, 2010 11:28 pm

ידוע אמירתו של בעל חשב האפוד---ר' העניך פאדווא--- מלונדון שכל דבר שנעשה באופן סיטונאי לא מהדרין וכידוע ליודעים
השם מהדרין הוא שכל שאלה דנים להלכה אם להקל או להחמיר ....ולא סתם מקילין . וב''ה שבזמן האחרון אנשים מעוררים ומתעוררין
בעניני כשרות ועי''ז הרבנים המשגיחים יותר זהירים ובפרט לגבי שרצים בפירות ובדגים וכו'

יחזקאל
הודעות: 100
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 5:15 am

Re: הגדרת מהדרין

הודעהעל ידי יחזקאל » ב' נובמבר 22, 2010 11:36 pm

קצת בבדיחותא,
אנו נמצאים עכשיו בחודש כסליו לפני הימים המאירים שבה אנו לומדים ההגדרות של מהדרין ומהדר מן המהדרין.



ליוצאי או תושבי נ"י, הנ"ל אינו מכוון להבית חרושת למוצרי חלב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים