מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי שליטא » ב' מרץ 30, 2015 12:31 pm

שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תנב , ג

לא יניח כלים הרבה לתוך כלי ויגעילם יחד (אם נוגעים זה בזה).

לכאורה כולם נוהגים לקחת רשת ולהכניס בה סכום וכד' (גם משומש) ולכאורה על מה יש להם לסמוך???

יוסף שמעוני
הודעות: 9
הצטרף: ג' דצמבר 30, 2014 3:38 pm

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי יוסף שמעוני » ב' מרץ 30, 2015 3:39 pm

לכן מנערים את הרשת בזמן ההגעלה.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי שליטא » ג' מרץ 31, 2015 9:42 am

נכון אבל עדיין קשה לומר שבשעת הניעור הם לא נוגעים בכלל זה בזה...

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 31, 2015 1:50 pm

מכיון שהם זזים ע"י הניעור ואינם נוגעים כל הזמן באותו מקום, מהני.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' מרץ 31, 2015 7:49 pm

מה שנכון נכון כתב:מכיון שהם זזים ע"י הניעור ואינם נוגעים כל הזמן באותו מקום, מהני.

ביאור: יש הגעלה למחצה, אפשר להגעיל חצי כלי ואח"כ חצי השני. ולכן אם לפני הניעור נגע הכלי בחבירו במקום מסוים. הרי לאחר הניעור, אף שנוגע בחבירו, הוא במקום אחר. והמקום שמקודם היה מכוסה, כעת מגיע לו המים, ומהני ההגעלה.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי שליטא » ד' אפריל 01, 2015 6:19 pm

יפה ישר כח!

אמנם יש מקום לומר שלפעמים מרוב הדוחק הם לא נפרדים זה מזה

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי רחמים » א' אפריל 12, 2015 7:47 pm

כיון שהכלים לא בני יומן וחיוב ההגעלה הוא מדרבנן לא חוששים כולי האי
דבר נוסף במ"ב שם מבואר שהחשש הוא משום שאין רתיחות בכל מקום כדבעי, ואם משהים הסל בתוך היורה עד שהרתיחות חוזרות אין שום בעיה ואפילו לנער לא צריך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 12, 2015 8:38 pm

רחמים כתב:דבר נוסף במ"ב שם מבואר שהחשש הוא משום שאין רתיחות בכל מקום כדבעי, ואם משהים הסל בתוך היורה עד שהרתיחות חוזרות אין שום בעיה ואפילו לנער לא צריך.

החשש כאן הוא משום חציצה כמ"ש במ"ב ס"ק כב, וע"כ לא יעזור שישהה אותם במים הרותחים מבלי לנער. ומה שכתוב במ"ב סקכ"א לענין השהיה הוא על ענין אחר לגמרי כיעו"ש. [ואדרבה].

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי רחמים » א' אפריל 12, 2015 8:54 pm

משנה ברורה סימן תנב ס"ק כא
(כא) לתוך כלי - היינו סל מנוקב או שבכה דבתוך כלי שאינו מנוקב לא יגעיל אפילו כלי אחד אפילו כשהוא צף ואינו נוגע בשולו אא"כ משהה אותם בתוך היורה עד שהמים מעלים רתיחה בכלי שהוא רוצה להגעיל:

משנה ברורה סימן תנב ס"ק כב
(כב) אם נוגעים זה בזה - דבמקום נגיעתן לא סלקי הרתיחה אף על גב דלענין טבילה אין חוצצין לענין רתיחה שאני:


אני מבין שכל הבעיה זה חוסר הרתיחה מחמת ריבוי הכלים ששים בבת אחת במים, ואדרבא אומר שאותו מצב בטבילה לא פוסל משום חציצה, מוכח שאין כאן בעיה של חציצה אלא שלח חוסר רתיחה בלבד, ולא הזכיר כלל ניעור כדי לפתור את הבעיה אלא הפתרון היחיד שהזכיר זה השהיה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 12, 2015 9:01 pm

בס"ק כא הוא מדבר על בעיה אחרת לגמרי, והיא: שכשמכניס את "הכלים הרבה לתוך כלי" [כל' השו"ע] ומגעילם יש כאן בעיה נוספת שאין המים שנכנסים לכלי האמצעי רותחים דים, ואף אם מכניס כלי אחד לתוך כלי אחר ושוב מכניסו לתוך כלי המים הרותחים ישנה לבעיה זו [ולא בגלל ריבוי הכלים]. והפתרון לבעיה זו היא או להשתמש בכלי מנוקב, או להשהות את הכלי האמצעי בתוך הכלי הגדול עד שגם המים שבו יעלו רתיחה.
וכל זה אינו שייך כלל לענין עיקר הסעיף [שאותו ביאר בסקכ"ב], שכשהכלים נוגעים זב"ז אז לא סלקא הרתיחה במקום נגיעתם, משום החציצה הקימת שם. וזה לא יפתר בהשהייה.

ואדרבה משמע דבשני האופנים דסקכ"א - שבכה והשהייה צריך לדינא דסקכ"ב - ניעור.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 283 אורחים