שליטא כתב:הרואה חכמי ישראל, אומר: בא"י אלהינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליריאיו
ומצד שני מי שמבזה תלמיד חכם לא נפסק להלכה שצריך ליתן לו ליתרא זהב כי כיום אין דין של תלמידי חכמים
ואני שואל אם כן אז מדוע נפסק להלכה לברך עליו שחלק מחכמתו ליריאיו???
שליטא כתב:תודה על המידע אבל זו לא השאלה...
השאלה מדוע לדעת הסוברים שצריך לברך מברכים ומצד שני לא קונסים ליטרא זהב למי שמבזה ת"ח??
בערל פיינער כתב:התשובה מוצפנת בשאלה. הרואה חכמי ישראל מברך וכו'
והמבזה תלמיד חכם אין קונסין אותו.
ולהעיר מתשובת הרא"ש בטור חושן משפט סי' כ' שמגדיר תלמיד חכם כמי שמקדיש כל רגע פנוי מעסק פרנסתו ללימוד התורה, ואילו חכם, לכאו' הוא שמעבר לזה הוא גם חכם בחכמת התורה.
צונאמי כתב:לגבי ממונות המוציא מחבירו עליו הראיה.
וכן בזה"ז לא דיינינן דיני קנסות.
(אם כי יש לדון האם זה קנס או כפרה)
בערל פיינער כתב:אין לרב כח לקנוס אותו מדינא, כי בזה"ז שליחותייהו דקמאי עבדינן. ובזה לא עבדינן שליחותייהו. אבל מצד הענין של למגדר מילתא ולגדור פרצה יכול להיות שיש לו כח לקנוס.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 296 אורחים