זה גופו השאלה:מישהו כתב:מה הסתירה בין תורה לשמה לתורתו אומנותו - יכול שאדם שאינו עוסק אלא בתורה ואעפ"כ אין זה לשמה.
זיסע יונגאלע כתב:הדגשה: מטרת האשכול היא אחת בלבד "כתית למאור ולא כתית למנחות"
[בספה"ק: אם אדם בשבירות לב "כתית", זה מעלה רק בתנאי שה"כתיתות" מביאתו להשתבח להתעלות - "למאור". אולם אם ה"כתיתות" ושברון הלב ממצבו הרוחני מביאו ל"מנחות" - למנוחה ורפיון, יאוש והזנחה של תוי"ש. הרי שכתיתה זו טובה שלא באה לעולם - אם זו תוצאותיה. ומוטב שימשיך ה"מכותת" לאכול בשמחה לחמו,
שְׂמַ֧ח בָּח֣וּר בְּיַלְדוּתֶ֗יךָ וִֽיטִֽיבְךָ֤ לִבְּךָ֙ בִּימֵ֣י בְחוּרוֹתֶ֔ךָ וכו' יעו"ש. וְהָסֵ֥ר כַּ֙עַס֙ מִלִּבֶּ֔ךָ וְהַעֲבֵ֥ר רָעָ֖ה מִבְּשָׂרֶ֑ךָ כִּֽי־הַיַּלְד֥וּת וְהַֽשַּׁחֲר֖וּת הָֽבֶל:]
מכיוון וייתכן ויגיבו לגופו של דיון, וייתכן ויגיבו אמוציות בעלמא. (-שבעל ה'ניק' בינו לבין עצמו היה מודה שהאמת היא אחרת ממה שכתב באשכול) ע"כ כ"א כחכמתו יעשה.
וזה החלי בס"ד:
לפני שנים מספר עלה ברעיוני להוציא קונטרס שבשער שלו יהיו 2 תמונות עם ציטטות מעיתוני התקופה:
בצד אחד תמונת הגר"ש וואזנר שליט"א
ומתחתיה, ציטוט מהמודיע, מה שאמר למשלחת של "מאורות הדף היומי" :
"עוד לא היה דור כמו הדור הזה, שתורתו אומנתו".
בצד שני תמונת הגראי"ל שטיינמן שליט"א, ציטוט מבקהילה מלפני מספר שנים, מה שאמר לאלו ששאלוהו איך להגביר את לימוד התורה בבין הזמנים.
ענה הגראי"ל: ע"י כסף. לדרבן כוללי בין - הזמנים. מבצעים. וכו'. שאלוהו: ומה עם תורה לשמה ? -
תגובת הגראי"ל: "מי לומד היום תורה לשמה" ?....
מה האמת ?
זיסע יונגאלע כתב:אמנם מש"כ כת"ר:גם זו לטובה כתב:ברור שיש למודים תורה לשמה
לענ"ד זה צע"ג,
של כמות הנ"ל, לעומת כמות רבבות הלומדים דממלאי ספסלי דבי מדרשא דדורינו.
"...מיעוט התלמידים בדורינו, והשרידים,,,מעטים וספורים המה,,,,לשקוד על השרידים היחידים האלה שלא ידח ממנו נדח"
עתניאל בן קנז כתב:הערת אגב, שהיא מחצית תשובה...
שמעתי מהר"ר מיכל זילבר שליט"א, שבכל מקום שמופיע בש"ס "איכשר דרא" זה מופיע בלשון 'בתמיה'. ולעולם לא בניחותא כדרך שהציבור רגיל לצטט...
אורך רוח כתב: א. אין שום סתירה ואין שום קשר בין שתי המימרות, יתכן אדם שתורתו אומנותו אך היא אינה לשמה כלל, כגון שלומד מחמת אי נעימות ממשפחתו וסביבתו הקרובה, דבר המצוי מאד במחוזותנו.
אורך רוח כתב: ב. דלימוד לשמה יש דרגות רבות,
אורך רוח כתב: וכוונת מרן הגראי"ל שליט"א דאין אדם הלומד ללא שום פניות ונגיעות, אך ודאי דכמעט כל אחד לומד ברמה קטנה של "לשמה".
הערה 15: דברי הגרצ"י אברמוביץ זצ"ל אלינו כשעלינו אליו בחצור בחול המועד לפני כעשור: "ידוע היה לי תמיד הווארט של הרר"ב מפשיסחא זי"ע "ורוממתנו מכל לשון" היינו שאין לשון, אין שפה, ואין מילים, שיכולות בכלל לתאר את הגדלות של היהודים. ע"כ. השנה קיבלתי "הגדת מעתיקי השמועה" מגדולי ליטא, ואני רואה את הווארט הזה בדיוק מהסבא מסלבודקא/נובהרדוק/קלם [? לבדוק]. אתה רואה מזה דבר אחד: כל ההערליכע יודן הגיעו לאותו מקום, כזאת דרך, כזאת דרך, דרך של פולין, של ליטא, של רוסיא, של ספרד, של צפון אפריקא, של גרמניה, של ארצ"י, כולם בסוף הגיעו לאותו מקום. מי שחיפש את האמת – הגיע אליה. מי שחיפש את האייבישטר – הגיע אליו". ע"כ דברי הרב זצוק"ל.
היסוד נכון, אבל מזה אין ראיה כמובן.
הסכמת הרה"ג ר' נפתלי נוסבוים שליט"א
אב"ד בביד"צ שע"י ישיבת אהבת שלום
וראש ישיבת חיי משה ירושלים
...ומובא בשם הרבי ר בונים מפשיסחא זי"ע אשר על אף שהדורות מתמעטים והולכים, ואנו בבחינת עקביים ושפלים עד למאד, בכל זאת טהרת הלב של בנ"י מתחזקת וגוברת כל מה שמתקרבים לגאולה, אך צריך לזה התעוררות לעורר הלבבות ולחזקם.
....
מישהו כתב:וע"ז נאמר הוי דן את כל האדם..
אבות פ"א מ"ו כתב:עשה לך רב וקנה לך חבר והוי דן את כל האדם לכף זכות
זיסע יונגאלע כתב:הדגשה: מטרת האשכול היא אחת בלבד "כתית למאור ולא כתית למנחות"
[בספה"ק: אם אדם בשבירות לב "כתית", זה מעלה רק בתנאי שה"כתיתות" מביאתו להשתבח להתעלות - "למאור". אולם אם ה"כתיתות" ושברון הלב ממצבו הרוחני מביאו ל"מנחות" - למנוחה ורפיון, יאוש והזנחה של תוי"ש. הרי שכתיתה זו טובה שלא באה לעולם - אם זו תוצאותיה. ומוטב שימשיך ה"מכותת" לאכול בשמחה לחמו,
שְׂמַ֧ח בָּח֣וּר בְּיַלְדוּתֶ֗יךָ וִֽיטִֽיבְךָ֤ לִבְּךָ֙ בִּימֵ֣י בְחוּרוֹתֶ֔ךָ וכו' יעו"ש. וְהָסֵ֥ר כַּ֙עַס֙ מִלִּבֶּ֔ךָ וְהַעֲבֵ֥ר רָעָ֖ה מִבְּשָׂרֶ֑ךָ כִּֽי־הַיַּלְד֥וּת וְהַֽשַּׁחֲר֖וּת הָֽבֶל:]
מכיוון וייתכן ויגיבו לגופו של דיון, וייתכן ויגיבו אמוציות בעלמא. (-שבעל ה'ניק' בינו לבין עצמו היה מודה שהאמת היא אחרת ממה שכתב באשכול) ע"כ כ"א כחכמתו יעשה.
וזה החלי בס"ד:
לפני שנים מספר עלה ברעיוני להוציא קונטרס שבשער שלו יהיו 2 תמונות עם ציטטות מעיתוני התקופה:
בצד אחד תמונת הגר"ש וואזנר שליט"א
ומתחתיה, ציטוט מהמודיע, מה שאמר למשלחת של "מאורות הדף היומי" :
"עוד לא היה דור כמו הדור הזה, שתורתו אומנתו".
בצד שני תמונת הגראי"ל שטיינמן שליט"א, ציטוט מבקהילה מלפני מספר שנים, מה שאמר לאלו ששאלוהו איך להגביר את לימוד התורה בבין הזמנים.
ענה הגראי"ל: ע"י כסף. לדרבן כוללי בין - הזמנים. מבצעים. וכו'. שאלוהו: ומה עם תורה לשמה ? -
תגובת הגראי"ל: "מי לומד היום תורה לשמה" ?....
לא נראה לי שראוי לנו להתערב בדיונים של גדולי הדור (מצטרף לדבר חכם "זיסע יונגאלע").
מה האמת ?
נהר שלום כתב:זיסע יונגאלע כתב:"
[בס
לא נראה לי שראוי לנו להתערב בדיונים של גדולי הדור (מצטרף לדבר חכם "זיסע יונגאלע").
נוה הלבנון כתב:נהר שלום כתב:זיסע יונגאלע כתב:"
[בס
לא נראה לי שראוי לנו להתערב בדיונים של גדולי הדור (מצטרף לדבר חכם "זיסע יונגאלע").
גם אני מצטרף.
כשאני רואה דיון בין הקצות לנתיבות, אני סוגר את השו"ע ואומר: לא ראוי לי להתערב בדיונים של גדולי הדור.
נוה הלבנון כתב:למי התכוונת להגיב?
בראשית רבה (וילנא) פרשת חיי שרה פרשה נח כתב: ללמדך שכל מי שהוא מברר מקחו של צדיק, כאילו מקיים עשרת הדברות
היא שיחתי כתב:ההתחסדות והקרומקייט כבר עברו את סף הדימיון
כבר אסור לדון לגופו של נושא
צריך לדון לגופו של צדיק פלוני 'ולברר מקחו' והדיון הוא אם מותר 'להתערב בין גדולי הדור'
תתחילו לחשוב לבד
לחילופין ניתן למחוק את שמות הצדיקים ולכתוב צדיק א' אומר כך צדיק ב' אומר כך ומייד לגשת לטיפול
היא שיחתי כתב:ההתחסדות והקרומקייט כבר עברו את סף הדימיון
כבר אסור לדון לגופו של נושא
צריך לדון לגופו של צדיק פלוני 'ולברר מקחו' והדיון הוא אם מותר 'להתערב בין גדולי הדור'
תתחילו לחשוב לבד
לחילופין ניתן למחוק את שמות הצדיקים ולכתוב צדיק א' אומר כך צדיק ב' אומר כך ומייד לגשת לטיפול
אורך רוח כתב:הבל הבלים, מותר להביע את דעתנו והבנתנו, אך תמיד אנו צריכים לזכור את קוטננו אל מול אותם גדולים, אך כל זה לא מונע מאיתנו לחשוב ולנסות להבין או לא להבין את דעת גדולנו.
איני מסכים כלל עם הדברים שהובאו בשם הגראי"ל ברור שיש למודים תורה לשמה
נהר שלום כתב:אורך רוח כתב:איני מסכים כלל עם הדברים שהובאו בשם הגראי"ל ברור שיש למודים תורה לשמה
זה וכדו' הם לא לזכור את קוטננו..
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים