מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' ינואר 18, 2015 10:49 pm

העושה צורה לשם השם ומדמה בדעתו להשראת שכינתו רח"ל [כהא דר"ה דף כד לא תעשון אותי וכביאור הרשב"ם עה"ת וז"ל אפילו לזכרון שמים לא תעשו שיש טועים וסבורים שיש בהם ממש ואע"פ שציווה הקב"ה לעשות כרובים על הארון לישיבתו נעשו דוגמת כרובי כסא של מעלה ולא להשתחוות להם עכ"ל.] ומשתחווה לה,
האם הוא בכלל איסור ע"ז ונהרג בסקילה או שזה רק איסורא בעלמא?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 18, 2015 10:54 pm

יעויין בביאור חטא העגל בספר הכוזרי

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' ינואר 18, 2015 10:55 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין בביאור חטא העגל בספר הכוזרי

לא כתוב שם אם הוא בסקילה, בקול יהודה שם נראה באמת שלא

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 18, 2015 11:01 pm

כמדומני שביאור הקול יהודה כמעט מוכרח מכל המהלך שם

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' ינואר 18, 2015 11:25 pm

בברכה המשולשת כתב:כמדומני שביאור הקול יהודה כמעט מוכרח מכל המהלך שם

בהנחה שאין חיוב סקילה זאת אומרת שהעבודה מתייחסת לא אל הצורה אלא למה שהיא מסמלת וכאן זה הקב"ה.
ולפי"ז צריך ביאור שהרי כתב החזו"א דהעובד לדבר שאין בו ממש בריה שדמיין בדעתו אינו אלא מין ולא עובד ע"ז ולפי זה העובד לפסל של אפרודיטי אינו עובד ע"ז שהרי לא עבד לפסל אלא למה שהוא מסמל, ומהו כן ע"ז?
חזו''א יורה דעה סימן סב.PNG
חזו''א יורה דעה סימן סב.PNG (20.44 KiB) נצפה 3526 פעמים

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' ינואר 18, 2015 11:30 pm

ועיין תו' יבמות דף ו' ב' יכול יתירא אדם מבית המקדש גבי אביו לא הוצרך לומר כן דפשיטא שלא ישתחווה לו לשם אלוהות אבל גבי המקדש איצטריך משום דהוי דבר שבקדושה', ועיין שבת עב ב כסבור בית הכנסת הוא והשתחווה לה הרי לבו לשמים ובהגהות צפנת פענח למהר"א גוטמאכר הנד' בש"ס וילנא שכתב בזה"ל כפי דאיתא ביבמות ו' ב' וע"ש בתוס' ד"ה יכול עכ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 19, 2015 8:28 am

לא הבנתי. רבינו יהודה הלוי מסביר שחטא העגל לא היה עז כלל אלא רק איסור עשיית פסל לשם עבודת השי"ת, ובכך הם חטאו.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ב' ינואר 19, 2015 1:49 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי. רבינו יהודה הלוי מסביר שחטא העגל לא היה עז כלל אלא רק איסור עשיית פסל לשם עבודת השי"ת, ובכך הם חטאו.

הם השתחוו לעגל, ז"א להשראת השכינה הזו לדעתם

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 19, 2015 4:18 pm

הם השתחוו לקב"ה בדמותם שזו הדרך לעבודתו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 242 אורחים