כהן הדיוט כתב:בגמ' מבואר להדיא שיש ענין לבנות את ביהמ"ק במקום גבוה מדכתיב 'וקמת ועלית מכאן שביהמ"ק גבוה מכל ארץ ישראל.ודלא כדברי יאיר ואוצה"ח.
ולפי המפרשים שאין הכוונה לגבוה הנראה לעינים אלא ששם אבן השתיה או שגבוהה במעלה. א"כ ביהמ"ק בכל מקרה גבוה. ומה ההו"א לבנות במקום שנראה לעינים יותר גבוה. כשלא זה המדד .
רשלץ כתב:בס"ד
אני אמרתי בחופזי בגזרת נח"ץ
א- מ"ש בשם החת"ס שהעולם הוא כתפוח וכו', אין בידי כרגע חת"ס. אומנם דבריו אלו הם דברי המהרש"א בקידושין סט. ד"ה ביהמ"ק גבוה.
ב- מה שהקשה מה הו"א וכו' הרי עין עיטם גבוה וכו'. אמת הוא. וכן הקשו התוס' בסנהדרין פז. ד"ה שבית המקדש גבוה ע"ש מה שתירצו. ודוק.
ואם תעיין בספר המקנה על קידושין סט. ד"ה וקמת ועלית, אולי יעלה ארוכה ומרפה במעט לדבריך. ועיין בזה גם בתשובת הרדב"ז ח"ב סימן תרל"ט המדבר בנדון ותרווה נחת.
ב- ודע דעין עיטם הוא גבוה כנ"ל כדאיתא ביומא לא. דגבובה מעזרה כ"ג אמות. נ"מ לטבילת כהן גדול וכו'.
ועוד, עין עיטם הוא הבור שממנו מושתת כל העולם כולו בשעה שכרה דוד שיתין בעין עיטם ושם קפא תהומא וביקש לשטוף את כל העולם עד שדוד הכריחו לאחיתופל לגלות שם המפורש וכו' וכנזכר כ"ז בגמ' סוכה נג. ע"ש. ועיין בזה בשו"ת ציץ אליעזר מ"ש להעיר על מחבר אחד בנושא הזה.
יאיר כתב:עיינתי כעת בגמרא שם (זבחים נד:), שאלתך במקום, אך עדיין לדעתי אפשר לתרץ שרצו לבנותו שם מפני כבודו..
ולפני מה שהבנתי "עין עיטם" אינו המקום הגבוה בארץ..
דירושלים גבוה מכל הארצות והמקום קר והמים היו מרובים ומתהוה הלחלוחית הרבה, אפילו בתשרי
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 344 אורחים