מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 30, 2014 1:28 pm

הנה כבר כתבו המפרשים הקדמונים בענינו של מזמור 'ברכי נפשי' שהוא סיפור מעשה בראשית, כמ"ש באבן עזרא
'ובמזמור הזה יספר מעשה בראשית והחל מהאור כי הוא ההוה בתחלה ואח"כ השמים והארץ והדשאים והמאורות ודגי הים וחית השדה האדם'.
וברד"ק,
'זה המזמור מספר בו מעשה בראשית, וכי הכל עושה האל יתברך בחכמה לתיקון הבריאוֹת'
וכבר נמצא כן באריכות גדולה ונפלאה בדברי חז"ל בשמות רבה פר' טו סי' כב.

וכן נראה בסדר הפסוקים שמסדר כל ענין הבריאה בששת ימי בראשית, מתחיל בפס' ב' בריאת היום הראשון, עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה, ממשיך בבריאת היום השני, הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ, וכך לפי הסדר.

והנה לאחר שבפס' יט ואילך מדבר מבריאת היום הרביעי, עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ וגו', מפסיק בפס' כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ד' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ, ושוב חוזר ומספר מבריאת היום החמישי, זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת וגו'.

ויש להתבונן בטעמא דמילתא, מה ראה להפסיק באמצע הענין עם מסקנא זו.

ובספר תורת אבות (סלונים, עמ' רפא) מספר האדמו"ר בעל נתיבות שלום זצ"ל כהאי לישנא:
מרן ז"ל (הס"ק מלכוביץ') היה משבח ומקלס את אחד מאנ"ש שהיה מלמד תשב"ר, אך מכיון שלא ראו עליו גדולות נעמדו כמה מהחבריא קדישא ליד חלון של החדר שלו כדי לשמוע איך הוא מלמד את הנערים, ושמעו שלמד פרק ק"ד בתהילים 'ברכי נפשי את ה'", וכשהגיע לפס' "מה רבו מעשיך ה'" הקשה, הרי פרק זה מספר כולו בשבח הבורא ית"ש, ה' אלוקי גדלת מאוד וגו' עוטה אור כשלמה וגו', וגם אחרי פסוק מה רבו מעשיך שוב הולך ומונה שבחו של מקום, זה הים גדול ורחב ידים וגו', ולמה הפסיק באמצע ב"מה רבו מעשיך ה'", והתלהב מאוד והשיב לתלמידים כפי רגשות לבבו, כי דוד המלך כשאמר פרק זה וסיפר בגדלות הבורא שרואים בכל הבריאה כולה, הגיע לדרגה של כלות הנפש, עד שלא עצר כח להמשיך עוד והתפרצו מלבו מרוב התפעלות המילים "מה רבו מעשיך ה'" ובזה שבה רוחו ורק אז היה מסוגל להמשיך בשבח הבוי"ת, ומתוך פירוש זה הבינו את גדלותו.

ומ"מ שומה עלינו לחפש ביאור בדרך הפשט. עוד יל"ע אם ההפסקה הזאת היא חתימה של סיפור הנברא ביום הרביעי, או שזה פתיחה לבריאה של יום החמישי, זה הים גדול וגו'.

ונראה שמצינו באמת שני דרכים בזה, דהנה בגמ' חולין (קכז, א) איתא,
ת"ר הצב למינהו להביא הערוד וכן הנפילים וסלמנדרא, וכשהיה ר"ע מגיע לפסוק זה אומר מה רבו מעשיך ה'! יש לך בריות גדלות בים ויש לך בריות גדלות ביבשה, שבים אילמלי עולות ביבשה מיד מתות, שביבשה אילמלי יורדות לים מיד מתות; יש לך בריות גדלות באור, ויש לך בריות גדלות באויר, שבאור אילמלי עולות לאויר מיד מתות, שבאויר אילמלי יורדות לאור מיד מתות, מה רבו מעשיך ה'.

ולפי דבריו לכאורה היה נראה שפס' הוא פתיחה לסיפור בריאת היום החמישי, 'זה הים גדול וגו', שכאן בא לידי ביטוי הנקודה הזאת שהים הוא רחב ידים לבריות הגדלות בו שאלמלא עולות ביבשה מיד מתות.

אולם מסדר ברכת המאורות שאנו אומרים בשחרית, 'המאיר לארץ ולדרים עליה ברחמים, המחדש טובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. מה רבו מעשיך ה' כלם בחכמה עשית מלאה הארץ קניניך', נראה כי זהו סיום של סיפור היום הרביעי, ונראה לבאר מילתא בטעמא.

כתב הרמב"ם בפ"ב מהלכות יסודי התורה ה"ב,
והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלהים לאל חי, וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך [יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה] מה אנוש כי תזכרנו.

ונראה מדבריו שדווקא ההתבוננות במעשה השמים והמאורות התלויים בה היא המביאה את ההתפעלות מגדלות ד' ופלאי חכמת הבריאה, וכמו שנראה בתהילים מזמור יט, הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ וגו'. [ועי' מהרש"א ח"א שבת צח, ב].

ואיתא במדרש תהלים שם,
דבר אחר השמים מספרים כבוד אל. [אמר ר' יעקב בן זבדי] משל לגבור שנכנס במדינה, ולא היו יודעין גבורתו, אמר להם פקח אחד, מאבנא דהוא מתגושש בה, אתם יודעין כח גבורתו, כך מן השמים אנו למדין כחו של הקדוש ברוך הוא
.
ובמשנת רבי אליעזר (פרשה טו עמוד 279),
השמים נקראו קדשים, שנ' השקיפה ממעון קדשך מן השמים. ולמה נקראו קדושים. ששמו שלהקב"ה מתקדש ביניהן. כשהבריות רואין אותן, חייבין להכיר ולידע שיש להן יוצר. וכן דוד אומ', כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך. כך היה אברהם אבינו מקיש בדעתו ואומ', אלו אדם היה מהלך במדבר ומצא בירה דולקת, שמא יכול לומ' שהבירה הזאת בלא בעלים, כך אי איפשר לעולם הזה ולשמים בלא מנהיג ובלא יוצר. ועוד היה מקיש בדעתו ואומ', אלו היתה החמה הזאת ברשותה, היתה יוצאה פעם ומאירה לעולם, ופעמים אינה יוצאה, או שהיתה עולה פעם מן המזרח ופעם מן המערב, אלא בידוע שיש לה יוצר, והוא מוציאה בכל בקר ובקר כרצונו. וכן הוא אומ' ייי צדיק בקרבה לא יעשה עולה בבקר בבקר משפטו יתן [וגו']. מה הוא ולא יודע עול בשת. אלו העובדין החמה והלבנה, שהן רואין אותן לוקין ואורן כבה ואינן מתביישין, אלא חוזרין ועובדין אותן. ועוד היה מקיש בדעתו [ואומר], אלו היו הכוכבים האלו ברשות עצמן, היו פעמים נכנסין ופעמים נגלין, והיה אורן כובה זה על זה. אלא בידוע שיש להן יוצר, והוא מסדרן על משמרותיהן. וכן הוא אומ', שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה. ועוד היה מקיש בדעתו ואומ', אלו היתה הארץ הזאת ברשות עצמה, ממי היתה רועדת ומרעשת את כל יושביה.

ובאור החיים תחילת פר' בראשית, וז"ל,
והב' רמזה באומרו את השמים ואת הארץ, והוא על דרך אומרו (תהלים ח') כי אראה שמיך וגו', ואמרו ז"ל (זהר ח"א א ב) כי יראת הרוממות תכנס בלב משכיל בהביטו בהתבוננות במעשה שמים וארץ מה גדלו מעשי ה' תתלהב הנפש וירא מגדולתו יתברך שמו.

ולפי"ז מבואר היטב שדווקא כאן אמר דוד המלך ע"ה פס' זה 'מה רבו מעשיך ד' כולם בחכמה עשית'.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ד' אפריל 30, 2014 1:40 pm

יפה מאד! ובהכרח שהפסוק נדרש לפניו ולאחריו, ליום רביעי וליום חמישי...

מה שהבאת בשם ספר תורת אבות, על הס"ק מלעכוביץ זצ"ל, מובא גם ב'דברי יחזקאל' מהרה"ק משינאווא, בליקוטים, ושם איתא שהמלמד היה המגיד ממעזריטש זי"ע לפני התגלותו, עיי"ש.

הרה"ק משינאווא פירש על פי זה למה באמצע שירת הים אמרו בני ישראל מי כמכה באלים ה' וגו', ולא אמרו זאת בסוף השירה, כיון שבאו לכלות הנפש בהתלהבות ושמחה ולא היו יכולים להתאפק ולהמתין עד שיסיימו השירה.
ומפרש בזה הנוסח בפיוט יום ליבשה, ידידים רוממוך - היינו בני ישראל, רוממוך על ידי אשר בשירה קדמוך - שבשעת השירה הקדימו ואמרו מי כמכה וכו', ודפח"ח.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 30, 2014 1:44 pm

יישר כח.

אשמח לקבל חוות דעת המשתתפים הנכבדים חו"ר דאתרא הדין, ד' עליהם יחיו, על הביאור הנ"ל שעלה במחשבתי הבוקר בעת אמירת המזמור הנ"ל כשיר של יום, וכן אם יש ביאורים נוספים לתמיהה הנ"ל.

שיהיה לכולם זמן קיץ פורה ועשיר בחידושי תורה ערבים ונפלאים בכל מקצועות התורה הק', ויזכו ללמוד במנוחת הנפש והרחבת הדעת, בבריאות ורוב נחת, בעוז ובשלוה, בשמחה ועונג.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 30, 2014 2:41 pm

כתב לי חכ"א באישי:
ייש"כ רב! רק דיש להבחין, כי שני ענינים הם: בריאת השמים גופא (יום ב') ובריאת המאורות (יום ד'). ועכצ"ל, דההתבוננות בשניהם יחד היא שמעוררת את קריאת מה רבו מעשיך ה', ולהכי המתין דוד עד אחר שבח המאורות, ולא קבע לפסוק הנ"ל אחרי הפסוק העוסק בבריאת השמים גופא. ודוק דבל' הרמב"ם שציטטת, מובאת רק רישא דקרא ד"כי אראה שמיך", ואילו ההמשך - "ירח וכוכבים אשר כוננתה" אינו מופיע, ולהנ"ל, הרי אף הוא חלק מהענין.

ובאמת דמכ"ז מבואר (לכאורה) דישנה שייכות בין בריאת השמים לבריאת המאורות, ויל"ע בזה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אפריל 30, 2014 2:50 pm

יישר כח, ביאור נאה מאד, הן בפירוש הפסוקים והן בברכת יוצר.
ונראה לי להוסיף עוד כיוון, שבברכת יוצר מוזכר גם "המחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית", ונראה שבריאת המאורות יש בה כבר איזשהי השלמה ראשונה לבריאה (אולי בהשתלם מעשה בריאה מלבד החי, והוא כבר דבר לעצמו), ואולי לכן בא כאן גם ענין מה רבו וגו' על שלמות החלק הזה.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' אפריל 30, 2014 2:57 pm

כאן דיברו בעניין הווארט החסידי
viewtopic.php?f=7&t=9034&p=81205#p81205

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ד' אפריל 30, 2014 3:28 pm

המלבי"ם כותב שהפסוק מה רבו הוא סיום של היצורים בארץ ואח"כ מתחיל לדבר על הים ונראה לי שזה הכי פשוט

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 30, 2014 3:33 pm

אלכסנדר וימפן כתב:המלבי"ם כותב שהפסוק מה רבו הוא סיום של היצורים בארץ ואח"כ מתחיל לדבר על הים ונראה לי שזה הכי פשוט
ייש"כ. כעת אני שם לב, אכן כך כתוב 'מלאה הארץ קניניך'.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ד' אפריל 30, 2014 5:16 pm

נוטר הכרמים כתב:כתב לי חכ"א באישי:
ייש"כ רב! רק דיש להבחין, כי שני ענינים הם: בריאת השמים גופא (יום ב') ובריאת המאורות (יום ד'). ועכצ"ל, דההתבוננות בשניהם יחד היא שמעוררת את קריאת מה רבו מעשיך ה', ולהכי המתין דוד עד אחר שבח המאורות, ולא קבע לפסוק הנ"ל אחרי הפסוק העוסק בבריאת השמים גופא. ודוק דבל' הרמב"ם שציטטת, מובאת רק רישא דקרא ד"כי אראה שמיך", ואילו ההמשך - "ירח וכוכבים אשר כוננתה" אינו מופיע, ולהנ"ל, הרי אף הוא חלק מהענין.

ובאמת דמכ"ז מבואר (לכאורה) דישנה שייכות בין בריאת השמים לבריאת המאורות, ויל"ע בזה.

פשוט הוא שהרמב"ם קיצר (או המעתיקים) וכוונתו לכל הפסוק, שהרי הביא אותו כמקור לדבריו.
ולעצם השאלה מה הקשר בין השמים למאורות, הנה בדברי הרמב"ם זה מוסבר לפי פשוטו ממש, וללא כל למדנות. שכן אם תביט בשמים התכולים בעיצומו של יום, לא תבחין במרחבים כלל, זו נראית כיפה כחולה שיש לה סוף. אבל בלילה, כשהשמים השחורים זרועים כוכבים, עכשיו העין מנסה להתמקד במרחקים, ונכנס לתודעה עומק מרחבי היקום. והרי זהו שרצה הרמב"ם, שהאדם ירגיש בריה מועטה וחסרת מציאות, מול תמים דעים.
זו תשובה לחכ"א.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ד' אפריל 30, 2014 7:38 pm

נוטר הכרמים כתב:ונראה שמצינו באמת שני דרכים בזה, דהנה בגמ' חולין (קכז, א) איתא,
ת"ר הצב למינהו להביא הערוד וכן הנפילים וסלמנדרא, וכשהיה ר"ע מגיע לפסוק זה אומר מה רבו מעשיך ה'! יש לך בריות גדלות בים ויש לך בריות גדלות ביבשה, שבים אילמלי עולות ביבשה מיד מתות, שביבשה אילמלי יורדות לים מיד מתות; יש לך בריות גדלות באור, ויש לך בריות גדלות באויר, שבאור אילמלי עולות לאויר מיד מתות, שבאויר אילמלי יורדות לאור מיד מתות, מה רבו מעשיך ה'.

ולפי דבריו לכאורה היה נראה שפס' הוא פתיחה לסיפור בריאת היום החמישי, 'זה הים גדול וגו', שכאן בא לידי ביטוי הנקודה הזאת שהים הוא רחב ידים לבריות הגדלות בו שאלמלא עולות ביבשה מיד מתות

בס"ד
כעי"ז.
התורה התמימה תהילים 518.JPG
התורה התמימה תהילים 518.JPG (36.4 KiB) נצפה 6315 פעמים

לפי דבריו הפסוק הוא לא רק הקדמה לחיות שבים, אלא הוא מפסיק בין חיות היבשה (חיתו יער והכפירים) לחיות הים.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ד' אפריל 30, 2014 9:02 pm

נוטר הכרמים כתב:
והנה לאחר שבפס' יט ואילך מדבר מבריאת היום הרביעי, עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ וגו', מפסיק בפס' כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ד' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ, ושוב חוזר ומספר מבריאת היום החמישי, זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת וגו'.


אם כדבריך אזי הושמטה לגמרי בריאת העופות, וכן כל בריאת היום השישי שהיא העיקרית דהיינו החיות והבהמות והאדם.
אכן באמת ברור שהמשורר לא הקפיד כלל על סדר הבריאה והזכיר את הבהמות והעופות והאדם להדיא במה שאתה מחשיב כשייך ליום הרביעי באמרו
יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יְהוָה אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע. יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ. יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים. יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ. כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר. כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם. כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן. כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב.
ואדרבה עיקר פסקה זו עוסקת בבעלי החיים ולא בשמש ובירח.

אכן הישוב לשאלתך בדרך הפשט הוא שבאמת היה מתאים יותר לכתוב את מה רבו מעשיך ה' לאחר הפסקה העוסקת בים וכל אשר בו, ברם מכיון שהוזכרו בו אניות שהם מעשי האדם על כן הוצרך המשורר להקדים פסוק זה בטרם דברו אודות הים.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ד' אפריל 30, 2014 9:18 pm

בס"ד
אוסיף גם את פירוש הרד"ק: מלאה הארץ קנינך כשהשלים לספר נבראי היבשה שנתגלגלו זכרם עם זכר הצמחים והמאורות, והם גלויי החכמה לאדם יותר מנבראי הים, לפיכך חתם בהם בזה הפסוק ואמר כי יודעים ומכירים אנו כי גדולים מעשה האל וכולם עשויים בחכמה.

מצפה לישועה
הודעות: 24
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 11:33 am

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי מצפה לישועה » ד' אפריל 30, 2014 10:42 pm

פשוטה של משנה כתב:
נוטר הכרמים כתב:
והנה לאחר שבפס' יט ואילך מדבר מבריאת היום הרביעי, עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ וגו', מפסיק בפס' כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ד' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ, ושוב חוזר ומספר מבריאת היום החמישי, זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת וגו'.


אם כדבריך אזי הושמטה לגמרי בריאת העופות, וכן כל בריאת היום השישי שהיא העיקרית דהיינו החיות והבהמות והאדם.
אכן באמת ברור שהמשורר לא הקפיד כלל על סדר הבריאה והזכיר את הבהמות והעופות והאדם להדיא במה שאתה מחשיב כשייך ליום הרביעי באמרו
יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יְהוָה אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע. יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ. יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים. יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ. כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר. כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם. כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן. כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב.
ואדרבה עיקר פסקה זו עוסקת בבעלי החיים ולא בשמש ובירח.

אכן הישוב לשאלתך בדרך הפשט הוא שבאמת היה מתאים יותר לכתוב את מה רבו מעשיך ה' לאחר הפסקה העוסקת בים וכל אשר בו, ברם מכיון שהוזכרו בו אניות שהם מעשי האדם על כן הוצרך המשורר להקדים פסוק זה בטרם דברו אודות הים.

המשורר?!
לא רחל המשוררת?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 30, 2014 11:30 pm

מצפה לישועה כתב:המשורר?!

בחפוש ברש"י על תהלים בלבד נמצאו יז פעמים שכתב כן, ובספרים אחרים בכל הדורות עד אין מספר, ולא ידענא מאי בעי מר.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ה' מאי 01, 2014 12:08 am

מה שנכון נכון כתב:
מצפה לישועה כתב:המשורר?!

בחפוש ברש"י על תהלים בלבד נמצאו יז פעמים שכתב כן, ובספרים אחרים בכל הדורות עד אין מספר, ולא ידענא מאי בעי מר.

וכי באמת לא ידעת?
האינך מכיר את כל שומרי ההשקפה הטהורה הניצבים דרוכים על משמרתם לגלות כל בדל של סטייה חלילה ממהשקפה המסורה לנו מרבותינו מדור דור וכפי שהנחילונו לבלרי 'הפלס' וכתבי יתד שליט"א.
ומה לעשות שגם רש"י נעבעך לא זכה להנחלת ההשקפה הטהורה ולא הבין שלומר על דוד שהיה משורר הרי זה להשוותו לרחל המשוררת רח"ל.

מצפה לישועה
הודעות: 24
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 11:33 am

Re: מקומו של הפס' 'מה רבו מעשיך' באמצע 'ברכי נפשי'

הודעהעל ידי מצפה לישועה » ה' מאי 01, 2014 8:33 am

אכן טעיתי.
פשוטה של משנה כתב:האינך מכיר את כל שומרי ההשקפה הטהורה הניצבים דרוכים על משמרתם לגלות כל בדל של סטייה חלילה ממהשקפה המסורה לנו מרבותינו מדור דור וכפי שהנחילונו לבלרי 'הפלס' וכתבי יתד שליט"א.

אני אכן נמנה אל אלו שקיבלו את ההשקפה המסורה לנו מרבותינו מדור דור, ואני משתדל להיות ניצב דרוך על משמרתי לגלות כל בדל של סטייה חלילה מההשקפה, וכך עשו אבותי ורבותי עוד קודם שהוקמו העיתונים הנ"ל.
ומעניין, שגם אתה ניצב דרוך על משמרתך לגלות כל בדל של סטייה חלילה ממהשקפה המסורה לנו מרבותינו מדור דור וכפי שהנחילונו לבלרי 'הצופה' וכתבי 'מקור ראשון' שליט"א.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 430 אורחים