זנב הלטאה כתב:א] וסת הסירוג גם הוא לא ראיה חודשית ואעפ"כ קבעה ?
ב] אם כן בשור המועד יש לקבוע מועדות ליגח פעם בשנה ?
א] וסת הסירוג הוא קביעות חודשית מצ"ע אלא שמסרגת בו ואכמ"ל !
ב] שמא אין הכי נמי !
זנב הלטאה כתב:א] וסת הסירוג גם הוא לא ראיה חודשית ואעפ"כ קבעה ?
ב] אם כן בשור המועד יש לקבוע מועדות ליגח פעם בשנה ?
קטינא דארעא כתב:ראיתי להגרמ"מ קארפ שהתקיף דברים אלו בספרו משמרת הטהרה
מישהו אמר לי שזהו חכם מחכמי העדה החרדית
לפי דבריך שבזמן הזה אין באמת טעם לוסתות אלא שאין אנו עוקרים את דין התלמוד, אם כן בכל מיני חומרות שהמציאו לנו האחרונים כגון חיבוק ונישוק או עונת אור זרוע [שכבר כתב הב"ח שהוא חומרא בעלמא ליר"ש שמא באמת יקדים] אין טעם לנהוג אותם בזמן הזה שהרי הטעם בטל ואין לנו אלא עיקר האיסור שגזרו חכמים.גם זו לטובה כתב:קטינא דארעא כתב:שמעתי שיש חכם בדור הקודם שהורה שאשה בזמן הזה לא קובעת וסת לקולא
כיון שאין דרך נשים דידן לקבוע וא"כ מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא
הוראה תמוהה היא ורציתי לדעת את מקורה
גם דעתי נוטה דאין כיום טעם כלל לכל דיני וסתות, ברם אפשר שאחרי שנקבעה ההלכה, א"א לשנותה, והרבה יש להאריך בזה
זנב הלטאה כתב:דהנה כפי מה שביאר בחזון איש [יו"ד סימן פ"ה סק"ע] בטעם מה שלא אוסרים אשה שלא קבוע לה זמן לראיה לגמרי וז"ל דמדרך הוסת לקבוע שעה לר' יוסי ועונה לר' יהודה וכל שלא קבעה את השעה או את העונה אין זאת אלא ראיות מקריות עכ"ל, הנה דבר זה שייך לזמן התלמוד שרוב נשים קבעו להם וסת גמורה ליום מסוים וא"כ מי שקבעה באופן שאינו מדויק י"ל דמקרה הוא, משא"כ בזמן הזה אם נחליט שנשתנו הטבעים א"כ יש לאסור את ימי המבוכה מעיקר הדין
קטינא דארעא כתב:וחד אמר הגיעני כזנב הלטאה בדקו אחריו ומצאו בו שחץ פסול [פסחים ג' ב']
.
ולא נמצא בחבורתך אף אחד שיעמידך על טעותך? נשי דידן אכן אין להם וסת וראיותיהן מקריות.קטינא דארעא כתב:אנכי הקטן בלימוד החבורה נטיתי מדברי החזון איש שהרי החוש מכחישו דסתם אשה דידן אין לה יום קבוע [ואולי כל דברי החזו"א הם כלפי עונת לילה ועונת יום שהרי הוכיח שם שראיה תלויה בימים ולא בעונות ואלא שראיית לילה וראיית יום הם ב' סוגי ראיות ולכן אמרינן מקרה הוא].
לפי סברתך איך שייך לקבוע וסת הפלגה יותר מצ' ימים?קטינא דארעא כתב:והברור בזה בטעמא דמילתא הוא לא משום שבאמת מזל שנה איננו גורם ראיה, דלכאורה אם מזל שבוע גורם כ"ש מזל שנה, אלא הביאור הוא לפי מה שנתבאר אצלינו בלימוד החבורה שענין וסת הוא דוקא לקבוע ולסדר את גורם הראיות הקבוע של האשה, שהרי מטבע האשה לראות בערך אחת לחודש וקיבלו חז"ל שיש נשים שימי החדש משפיעים על סילוק דמיה ופתיחת מעיינה והם מסדרים את ראייתה לבוא בזמן קבוע, וכן בהפלגה, מה שאין כן אם אנו מוצאים יום בשנה הגורם ראיה ודאי שאיננו מסדר את טבע ראייתה שהרי יש לה ראיות חודשיות ולכן לא קבעה.
אשבמבש כתב:ולא נמצא בחבורתך אף אחד שיעמידך על טעותך? נשי דידן אכן אין להם וסת וראיותיהן מקריות.קטינא דארעא כתב:אנכי הקטן בלימוד החבורה נטיתי מדברי החזון איש שהרי החוש מכחישו דסתם אשה דידן אין לה יום קבוע [ואולי כל דברי החזו"א הם כלפי עונת לילה ועונת יום שהרי הוכיח שם שראיה תלויה בימים ולא בעונות ואלא שראיית לילה וראיית יום הם ב' סוגי ראיות ולכן אמרינן מקרה הוא].
אבל נראה שדעתך שראיות מקריות אינן ראיות טבעיות ועל זה השגת ומי ביקש ממך לומר כך? ראיות מקריות הם ראיות שאין להן וסת ואין טעם למה ראתה היום ולא אתמול או מחר...
אשבמבש כתב:לפי סברתך איך שייך לקבוע וסת הפלגה יותר מצ' ימים?קטינא דארעא כתב:והברור בזה בטעמא דמילתא הוא לא משום שבאמת מזל שנה איננו גורם ראיה, דלכאורה אם מזל שבוע גורם כ"ש מזל שנה, אלא הביאור הוא לפי מה שנתבאר אצלינו בלימוד החבורה שענין וסת הוא דוקא לקבוע ולסדר את גורם הראיות הקבוע של האשה, שהרי מטבע האשה לראות בערך אחת לחודש וקיבלו חז"ל שיש נשים שימי החדש משפיעים על סילוק דמיה ופתיחת מעיינה והם מסדרים את ראייתה לבוא בזמן קבוע, וכן בהפלגה, מה שאין כן אם אנו מוצאים יום בשנה הגורם ראיה ודאי שאיננו מסדר את טבע ראייתה שהרי יש לה ראיות חודשיות ולכן לא קבעה.
בסדר, הביאור שלך נפלא. אבל מה זה שייך לחזו"א?קטינא דארעא כתב:ולכן ביארתי שבאמת יש להם טבע כזה ואין כאן אקראיות, אבל הטבע אינו מדויק ולעל כן לא עדיף מכל אשה שאין לה וסת כלל דמ"מ דרכה לראות בין 18 ל40 יום
קטינא דארעא כתב:אשבמבש כתב:לפי סברתך איך שייך לקבוע וסת הפלגה יותר מצ' ימים?קטינא דארעא כתב:והברור בזה בטעמא דמילתא הוא לא משום שבאמת מזל שנה איננו גורם ראיה, דלכאורה אם מזל שבוע גורם כ"ש מזל שנה, אלא הביאור הוא לפי מה שנתבאר אצלינו בלימוד החבורה שענין וסת הוא דוקא לקבוע ולסדר את גורם הראיות הקבוע של האשה, שהרי מטבע האשה לראות בערך אחת לחודש וקיבלו חז"ל שיש נשים שימי החדש משפיעים על סילוק דמיה ופתיחת מעיינה והם מסדרים את ראייתה לבוא בזמן קבוע, וכן בהפלגה, מה שאין כן אם אנו מוצאים יום בשנה הגורם ראיה ודאי שאיננו מסדר את טבע ראייתה שהרי יש לה ראיות חודשיות ולכן לא קבעה.
בדגול מרבבה כתב שבאמת אי אפשר
אבל אין כאן קושיא דאשה זו חזינן להדיא שאינה רואה כל חודש
אשבמבש כתב:בסדר, הביאור שלך נפלא. אבל מה זה שייך לחזו"א?קטינא דארעא כתב:ולכן ביארתי שבאמת יש להם טבע כזה ואין כאן אקראיות, אבל הטבע אינו מדויק ולעל כן לא עדיף מכל אשה שאין לה וסת כלל דמ"מ דרכה לראות בין 18 ל40 יום
החזו"א אמר שראיית וסת כלומר ראיה שבאה מחמת יום מסויים בדוקא (ולא טבע שלא לפחות או להותיר) לא יתכן שתבוא בשינוי עונות או שינוי שעות לר' יוסי והיא מקרית בכך שבאה ביום זה ולא ביום אחר. אז מה אם טבעה שלא לפחות יותר מכך וכך או להותיר יותר מכך וכך? מה זה שייך לדברי החזו"א?
מי אמר שוסת שאינה פוחתת ואינה מוסיפה זה נקרא שיש לה כמה ימים קבועים?קטינא דארעא כתב:אני לתומי סבור דכשם שיש אשה שיש לה עונה קבועה ויש אשה שיש לה 4 ימים קבועים כך גם יש לומר שיש אשה שיש לה יום 1 המורכב מ2 עונות
וזה בא בעל חזו"א לומר שלא כן והראיה ביום זה מקרית, ואני אינני מבין את דבריו אלא הנלע"ד כתבתי
זנב הלטאה כתב:משא"כ בזמן הזה אם נחליט שנשתנו הטבעים א"כ יש לאסור את ימי המבוכה מעיקר הדין, ואין טעם בהוראת חכם הנעלם הנ"ל שהורה דאדרבה לא קבעה כלל.
וא"כ אמינא אנא לכל חכמי ומבקרי הפורום, טוב לנו שתיקתינו מדיבורינו שלא יאסרו עלינו את כל ימי המבוכה ואין לנו אלא לעמוד על דין התלמוד ולא לחפש לנו גדולות וחדשות.
הכהן כתב:לכאו' זה תלו אם ראתה ט"ו ט"ז י"ז ג"פ קבעה וסת אחת או שלוש וסתות
איש רגיל כתב:למה דווקא בשעה שהיא מסולקת?
איש רגיל כתב:למה דווקא בשעה שהיא מסולקת?
לומד_בישיבה כתב:איש רגיל כתב:למה דווקא בשעה שהיא מסולקת?
לומד_בישיבה כתב:עצוב לראות שאברכים לא למדו יסודי את ההלכות שיש בהם חשש כרת.
ויותר מאברך אחד ראיתי שאינו יודע לסדר לוח ואינו יודע מהן וסת לסירוגין ועוד.
בני ששים ויותר מעולם לא עשו בדיקה מחמת תשמיש.
הרוצה לדעת את כל ההלכות על בוריין ציק צ'ק אני ממליץ ללמוד את המסגרת השולחן בין המו"צים ידוע שזה הספר הכי מוצלח לדעת הלכה למעשה דיני וסתות ודיני בדיקה לאחר תשמיש ועוד ועוד.
לומד_בישיבה כתב:עד שתכלא רגיל מן השוק.
היות ומדובר בכריתות ובני נידה רח"ל ובפרט אני מצדיע לאלו שפנו אלי באשי שאסביר להם מה זה רואה מחמת תשמיש וכו'
הקרה ה' לפני ונכון להיות אני עסוק עד למעלה ראש בעיסוק אחר אכתוב בתמצית ותן לחכם ויכם בסימן קפד - עתה אכתוב רק מהו וסת רואה מחמת תשמיש ועל מי מוטל לעשותו. ובהמשך היום אכתוב גם האם בזמן הזה נחשבת האשה אחר שליש הריונה למסולקת דמים וכן מה הדין בזמן הזה האם אשר נחשבת למסולקת דמים עשרים וארבע חודשים אחר הלידה.
סיכום דין בדיקה באשה שאין לה וסת קבוע.
בראשונים מצינו בזה כמה וכמה שיטות. ובמחבר הביא ב' שיטות, בתחילה כתב כהרי"ף דאין צריכה בדיקה קו"ת ואח"ת, ורק בג' פעמים הראשונים צריכה לבדוק, ואם בדקה והוחזקה שאין רואה תו אין צריכה לבדוק לעולם. ואח"כ הביא דעת הרמב"ם והרא"ש שלעולם צריכה בדיקה קו"ת ואח"ת.
אף לדעת הרמב"ם והרא"ש דלעולם צריכה בדיקה כתב המחבר דבוסת תרומת הדשן, דהיינו שהיא מוחזקת שאינה רואה בפחות מכ' יום וכדו' אזי אף שאין לה וסת קבוע, באותם כ' ימים אין צריכה לבדוק. – ולפי"ז ג"כ ביולדת בשעה שהיא מסולקת דמים, א"צ לבדוק אף להרמב"ם והרא"ש.
הלכה למעשה נהגו רוב העולם כהרי"ף דבודקת ג"פ הראשונים ותו לא. אמנם חסידים ואנשי מעשה נהגו כהרמב"ם והרא"ש ולעולם בודקת קו"ת ואח"ת.
בחת"ס כתב לחדש דלהרי"ף ג' פעמים הראשונים צריכה להיות בשעה שהיא רגילה לראות, אך לא בימים שאין רגילה. דהיינו דרוב נשים דידן דיש להם זמן קבוע שאינם רואות, כל' וסת תרומת הדשן דעד כ' ימים אינה רואה, לא מועיל שתבדוק באותו זמן. ולפי"ז ה"ה אחר לידה שהיא מסולקת דמים ג"כ לא יועיל הבדיקה של ג"פ, ויצטרכו לעשות כן אח"כ, בשעה שהיא מסוגלת לראות.
אמנם כבר מתבדרי בבי מדרשא החידוש של הרב וואזנר, שאישה שלא בדקה אותם ג"פ קו"ת ואח"ת, אם עבר כמה שנים אין צריכה לבדוק, דתלינן דכמו שעד עתה מסתמא לא ראתה כך לא תראה הלאה.
איש רגיל כתב:אתה לא מובן בעליל.
איך בדיקות להוציאה מרמ"ת או לוח הוסתות קשורים לאיסור כרת?
זה לא אשכול על הקברים בבית שמש, פה מדברים ברור ולעניין.
לומד_בישיבה כתב:אם מישהו יודע ויוכל לעזור אודה לו מאוד.
מדובר באברך מבוגר שעשור מהחתונה טרם עשו בדיקה ל"ת והבוקר הוא שאל אותי מה לעשות אמרתי לו שהוא יכול לעשות כשהיא מסולקת דמים כמו בשליש הראשון שלה או במשך העשרים וארבע חודש לאחר הלידה, שאז נחשבת למסולקת דמים.
ובאת להחמיר על אותו אברך תמים דלא כהרב ואזנר? אה, אשירכם ישראל!לומד_בישיבה כתב:בחת"ס כתב לחדש דלהרי"ף ג' פעמים הראשונים צריכה להיות בשעה שהיא רגילה לראות, אך לא בימים שאין רגילה. דהיינו דרוב נשים דידן דיש להם זמן קבוע שאינם רואות, כל' וסת תרומת הדשן דעד כ' ימים אינה רואה, לא מועיל שתבדוק באותו זמן. ולפי"ז ה"ה אחר לידה שהיא מסולקת דמים ג"כ לא יועיל הבדיקה של ג"פ, ויצטרכו לעשות כן אח"כ, בשעה שהיא מסוגלת לראות.
אמנם כבר מתבדרי בבי מדרשא החידוש של הרב וואזנר, שאישה שלא בדקה אותם ג"פ קו"ת ואח"ת, אם עבר כמה שנים אין צריכה לבדוק, דתלינן דכמו שעד עתה מסתמא לא ראתה כך לא תראה הלאה.
עיין שיעורי שבה"ל סי' קפ"ה אות ב'לומד_בישיבה כתב:וסיפר לי שבזמנו של רבי שמואל סלאנט ז"ל התברר לבעל בהיות כבר בגבורות שמחברתו מעולם לא טבלה והיא סובלת מפובפיה של מים - וכעס מאוד על אשתו. שלח רבי שמואל לקרוא לבעל ואמר לו אילו הייתי פעם אחד לומד את ההלכות והיית יודע שיש עליך חיוב לשאול אותה הגידי נא לי האם טבלת אם לאו. והאשה חייבת לענות כן טבלתי - אילו היית יודע מזה לא היית נכשל שהרי אין אדם מעיז פניו.
מחריד.
לומד_בישיבה כתב:ולך מרן המשגיח.
היכן היית עד שכתבתי מה שכתבתי ומדוע כל החכמולוגים אינם יודעים לומר מדוע יש היום וסתות כאשר לאחר השליש הראשון ושנתיים לאחר הלידה נחשבת למסולקת דמים.
חפש בבדי השולחן - זה לא כזאת בעיה גדולה למצוא תירוץ למה ששאלתי.
מרן המשגיח כתב:לומד_בישיבה כתב:ולך מרן המשגיח.
היכן היית עד שכתבתי מה שכתבתי ומדוע כל החכמולוגים אינם יודעים לומר מדוע יש היום וסתות כאשר לאחר השליש הראשון ושנתיים לאחר הלידה נחשבת למסולקת דמים.
חפש בבדי השולחן - זה לא כזאת בעיה גדולה למצוא תירוץ למה ששאלתי.
???!
ולעניין כל שאר מה שכתבת
איש רגיל כתב:אתה לא מובן בעליל.
איך בדיקות להוציאה מרמ"ת או לוח הוסתות קשורים לאיסור כרת?
זה לא אשכול על הקברים בבית שמש, פה מדברים ברור ולעניין.
לומד_בישיבה כתב:ראה כמה זמן אתה מתעסק עם האשכול דינים דרבנן משנים דינים דאורייתא
לומד_בישיבה כתב:אשר הבטח בזמנו להרב מילעער שבגמר העבודה תעלה אותו לטובת החברים.
לומד_בישיבה כתב:גם אותי פעם אחד ממנהלי הפורום העמיד אותי על המקום.
ומאז תפסתי את עצמי.
לא כעסתי עליו אדרבא ואדרבא עד היום אני חב לו הכרת הטוב.
לומד_בישיבה כתב:יתכן שעתה אתה כועס עלי הרב איש רגיל.
לומד_בישיבה כתב:מה לעשות ואתה יודע לעצבן.
לומד_בישיבה כתב:לשאול למה כשהיא מסולקת דמים.
זה לא צורת דיבור של תלמיד חכם.
לומד_בישיבה כתב:חשוב אולי יש בזה משהו.
לומד_בישיבה כתב:אז קושיא כמו למה כך וכך כאילו שאתה יודע למה כתבתי את שכתבתי וחישבנתי על את שאני הוא זה שמדבר שטויות.
גם אנשים בעלי שכל יודעים שהם לא מתערבים במה שלא עסקו.
חזור לפורום ועשה פורמט.
--
לטובתך אל תחזור אלא אם כן תציב לך גבולות של פלדה ולא סוגה בשושנים.
אשבמבש כתב:מי אמר שוסת שאינה פוחתת ואינה מוסיפה זה נקרא שיש לה כמה ימים קבועים?קטינא דארעא כתב:אני לתומי סבור דכשם שיש אשה שיש לה עונה קבועה ויש אשה שיש לה 4 ימים קבועים כך גם יש לומר שיש אשה שיש לה יום 1 המורכב מ2 עונות
וזה בא בעל חזו"א לומר שלא כן והראיה ביום זה מקרית, ואני אינני מבין את דבריו אלא הנלע"ד כתבתי
אם יש תחת ידי מר ספר משמרת הטהרה דומה לי שהוא מביא בזה כמה שיטות באחרונים ונפק"מ ביניהם
איש רגיל כתב:זנב הלטאה כתב:משא"כ בזמן הזה אם נחליט שנשתנו הטבעים א"כ יש לאסור את ימי המבוכה מעיקר הדין, ואין טעם בהוראת חכם הנעלם הנ"ל שהורה דאדרבה לא קבעה כלל.
וא"כ אמינא אנא לכל חכמי ומבקרי הפורום, טוב לנו שתיקתינו מדיבורינו שלא יאסרו עלינו את כל ימי המבוכה ואין לנו אלא לעמוד על דין התלמוד ולא לחפש לנו גדולות וחדשות.
ידוע מה שאמר החזו"א שאף אם לא קבעה את ימי המבוכה, מ"מ על אחד צריך לשמור טוב טוב על עצמותיו.
קטינא דארעא כתב:אשבמבש כתב:מי אמר שוסת שאינה פוחתת ואינה מוסיפה זה נקרא שיש לה כמה ימים קבועים?קטינא דארעא כתב:אני לתומי סבור דכשם שיש אשה שיש לה עונה קבועה ויש אשה שיש לה 4 ימים קבועים כך גם יש לומר שיש אשה שיש לה יום 1 המורכב מ2 עונות
וזה בא בעל חזו"א לומר שלא כן והראיה ביום זה מקרית, ואני אינני מבין את דבריו אלא הנלע"ד כתבתי
אם יש תחת ידי מר ספר משמרת הטהרה דומה לי שהוא מביא בזה כמה שיטות באחרונים ונפק"מ ביניהם
נראה לי שערבבת ב' נושאים
א] דין אשה שאינה רואה למטה מקבוצת ימים מסוימת כגון שלא רואה פחות מ27 יום בזה נתחדש בש"ע סימן קפ"ז שא"צ בימים אלו בדיקות קודם תשמיש, ונקרא גם וסת תרוה"ד, לענין זה דנו האחרונים שאין כאן וסת אלא סברא בעלמא שאין דרכה לראות
ב] ימי המבוכה והוא דין אשה שרואה בקבוצת ימים מסוימת באופן קבוע כגון בין 29 ל32, בכה"ג חידש בנוב"י שדינה כאשה שיש לה וסת גמור, וביאר בערוך השלחן שיש לה קביעות אלא שאינה מדויקת בעונה מסוימת, ובחו"ד כ' שלדברי הנוב,י צריך בדיקה בכל עונותיה.
האחרונים נטו מדברי הנוב"י ובא חכם א' בשם זנב הלטאה וחידש דבזמן הזה הכל מודים שקבעה וסת לפי שסתם אשה שקובעת ימים מסוימים קובעת באופן זה ואי אפשר לומר שראיותיה מקריות, ואני הגבתי על דבריו שטעם האחרונים אינו מפני דאמרינן מקרה הוא אלא מפני שהוסת אינה מדויקת ואין טעם לאסור אותה כל עונה ועונה דלמא תראה
ובכן לא הבנתי מה אתה משיג ?
אודה ולא אבוש שבענין הדגול מרבבה טעיתי, הוא מדבר על וסת שאינו קבוע, ועמך הסליחה
איש רגיל כתב:מנין לך שהחזו"א אמר כן כהוראה באיסור והיתר?
אני מבין שאמר זה כעצה טובה לאדם שהאסון הכי גדול בשבילו הוא אם תהא רואה בש"ת, ואמר לו עצה טובה כנ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 302 אורחים