הגר"ש מוהליבר שם כתב:בכתובות ק״י ע״ב: ״לעולם ידור אדם בא״י אפילו בעיר שרובה עו״ג ואל ידור בחו״ל אפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בא״י דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחו״ל דומה כמי שאין לו אלוה״. והקשה הגאון האמתי בעל ההפלאה ז״ל, דלשון דבריהם מורה דהדר בא״י הוא רק דומה כמי שיש לו אלוה אבל באמת אין לו, והדר בחו״ל הוא רק דומה כמי שאין לו אלוה אבל באמת יש לו אלוה, וא״כ עדיף חו״ל
מא״י? ותירץ הוא ז״ל שכוונתם כך היא: דבאמת המקבל עליו עול תורה ועול מצות יש לו אלוה, והפורק ממנו עול תורה ומצות אין לו, אמגם מעלת א״י גדולה כל כך שכל הדר בה אפילו אין בידו לא תורה ולא מצות כבר דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחו״ל אפילו מקבל עליו עול תורה ומצות ובאמת יש לו אלוה עכ״ז דומה כמי שאין לו אלוה. וא״כ לפי הדברים הנ״ל כוונת ראשית דבריהם לעולם ידור אדם באי׳י אפילו בעיר שרובה עו"ג, ר״ל ועי״ז פורק ממנו עול תורה ומצות, ואל ידור בחו״ל אפילו בעיר שרובה ישראל, ר׳יל ועי״ז ישמור התורה והמצות בשלימות
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 422 אורחים