מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי ברסלב » ד' דצמבר 25, 2013 9:20 pm

אין נא אלא לשון בקשה ועיין רש"י – והוא פלאי הייתכן כדבר הזה מצוות עשה שציווה ה' לעשותו ונאמר בלשון "נא" - וממה נפשך, אם היו מצווים לעשותו מה שייך בזה "נא" לשון בקשה. ואפשר שמכאן ראיה למה שכתב הגר"א ז"ל שאכילת מצה בפסח נחשבת למצווה קיומיות. כלומר, אם עשה כן קיים מצווה, אך אין מחוייב לעשותו.
וצ"ב

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ד' דצמבר 25, 2013 9:33 pm

בס"ד
ברכות ט' ע"א
דבר נא באזני העם וגו' - אמרי דבי רבי ינאי: אין נא אלא לשון בקשה, אמר ליה הקדוש ברוך הוא למשה: בבקשה ממך, לך ואמור להם לישראל; בבקשה מכם, שאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב, שלא יאמר אותו צדיק: ועבדום וענו אתם - קיים בהם, ואחרי כן יצאו ברכוש גדול - לא קיים בהם. אמרו לו: ולואי שנצא בעצמנו. משל לאדם שהיה חבוש בבית האסורים, והיו אומרים לו בני אדם: מוציאין אותך למחר מבית האסורין ונותנין לך ממון הרבה, ואומר להם: בבקשה מכם, הוציאוני היום ואיני מבקש כלום.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי ברסלב » ד' דצמבר 25, 2013 9:36 pm

כוונתי להקשות בפשט הגמ' אם מצווה היא מה שייך בזה נא. כאילו שאין כאן חיוב. - וכידוע לא הסכימו עם הגר"א שיש מצווה קיומית.
וקצת יש להביא ראיה שאכן לא נצטוו שהרי אמרו במדרש חכם לב יקח מצוות שמשה לקח ארונו של יוסף והם שאלו כלי כסף וכו' ואילו היו מצווים לשאול מאי שנא הם מאי שנא משה. שניהם עסקו במצווה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' דצמבר 26, 2013 12:45 am

אני כותב שלא בעיון ובקיאות הראוי: האם לא מפורש ברמב"ם החילוק בין מצוות קיומיות וחיוביות? האומר סלע זה לצדקה כשלא יודע משום עני בעולם - האין זה מצוה קיומית לכו"ע?
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב ה' דצמבר 26, 2013 7:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי אTKH » ה' דצמבר 26, 2013 9:22 am

לכאורה הלשון נא קאי על משה
בבקשה שידבר באזני העם
אמנם בגמ' מבואר שגם להם יאמר בבקשה מכם, אבל ה'נא' לא קאי ע"ז.

לגבי מצוה קיומית - מי לא מסכים עם הגר"א?
וכן קודם מת"ת יתכן שהדברים שונים.
וכאן הציווי מראש היה בכזה אופן (שהרי עצם ההבטחת רכוש גדול התקיים גם בביזת הים)

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי ברסלב » ה' דצמבר 26, 2013 10:38 am

ואין כאן המקום להאריך בגדרים אלו, אבל זאת אכתוב, מה שנלע״ד, שעצם הגדר של מצוה קיומית הוא צ״ב, שהרי כל שציותה תורה הוא ודאי חובה, ולא יתכן שהוא רשות, ואם לא נכלל הענין בציווי השי״ת, אינו מצוה כלל, ומאי משמע מצוה קיומית?
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=134

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 26, 2013 6:11 pm

בעניין האם יש מצוה קיומית יעויין בהרחבה מ"ש מרן הגרא"א כהנא שפירא בספרו מנחת אברהם ח"א

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' דצמבר 26, 2013 8:05 pm

ברסלב כתב:ואין כאן המקום להאריך בגדרים אלו, אבל זאת אכתוב, מה שנלע״ד, שעצם הגדר של מצוה קיומית הוא צ״ב, שהרי כל שציותה תורה הוא ודאי חובה, ולא יתכן שהוא רשות, ואם לא נכלל הענין בציווי השי״ת, אינו מצוה כלל, ומאי משמע מצוה קיומית?
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=134

האתה בעל המחבר ויבינו במקרא? למה אינו באוצר?
עצם היסוד יש לסתור:
רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, בין מצוות חיוביות ובין מצוות קיומיות. מאן יימר שכל המצוות הם בכלל ציווי גמור, אפשר שיש מהם שהם הבעת רצונו כביכול, וכבר נצטוינו על מצות הדביקות, ועל מי שרוצה לדבוק בו ית' להשתדל בכל עוז לקיים עוד ועוד מצוות וחכם לב יקח מצוות.

יש לעיין האם במצוה קיומית יש את הענין של מצווה ועומד.

אמסטרדם כתב:אני כותב שלא בעיון ובקיאות הראוי: האם לא מפורש ברמב"ם החילוק בין מצוות קיומיות וחיוביות? האומר סלע זה לצדקה כשלא יודע משום עני בעולם - האין זה מצוה קיומית לכו"ע?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים