מעניין לראות איך יפול דבר בענין הקטורת שהיה נפוץ גם לאחר חורבן הבית בבית ובביהכנ"ס, שוק עצום ורב בכל תחום שפשוט נעלם מציבור שלנו, קח למשל ויטמינים, שכהיום הוא שוק של מילארדי דולרים, וגם החרדים לוקחים אותם בגדול לכל מיני עצבים ורוחות... ואיש אינו מסתכל בבוז ע"ז או פשוט תואם לציבור צנוע שצרכיהם צנועים, מ"מ קטורת על אף שהיה קיים בימי קדם עוד לא זכינו שיהא נחלת הכלל.
ואם כן רק במכון המקדש מוכרים מיני הקטורת כפי שיטות מיוחדות עפ"י ראשונים, אבל לא מוכרים לציבור לשימוש בהן, ואולי הגיע הזמן לחדשם כבראשונה.
ואם ידוע לכת"ר איזכורים בספרים קדמונים על מנהג יהודים הן בבתי מדרש והן בבית, והשלכותיהן להלכה?
והא לכם מה שלקטנו מפה ושם:
קטעים מתוך ויקיפידיה:
את שמן הפרסמון ניתן לנמל כנטף, כ"מוגמר" וכבושם שהופק מעצתו. לכך יש השלכה לגבי דיני ברכות הריח:
בתלמוד בבלי[22] נאמר: "אמר רב חסדא אמר זעירי: "כל המוגמרות מברכין עליהן בורא עצי בשמים, חוץ ממושק שמן חיה הוא שמברכין עליו בורא מיני בשמים. מיתיבי: אין מברכין בורא עצי בשמים אלא על אפרסמון של בית רבי ועל אפרסמון של בית קיסר ועל ההדס שבכל מקום. תיובתא אמר ליה רב חסדא לרב יצחק האי משחא דאפרסמון מאי מברכין עלויה א"ל הכי אמר רב יהודה בורא שמן ארצנו א"ל בר מיניה דר' יהודה דחביבא ליה ארץ ישראל לכולי עלמא מאי א"ל הכי אמר רבי יוחנן בורא שמן ערב".
הדיון הראשון הוא על ה"מוגמר" הוא שריפת ענפים לקטורת - מוצר שכיח אעליו מברכים: "בורא מיני בשמים". הדיון השני הוא על הנטף הנוזלי היוצא מהעץ, ואיחו נודף גם בלי תהליך הפקה מיוחד - מכונה ביוונית "אופו-בלסמום" - מיץ האפרסמון. בשל ייחודה נקבע לה ברכה מיוחדת: "בורא שמן ארצנו" (ראו ציטוט לעיל).
עם זאת, כאשר נילווים לבושם מרכיבים נוספים, נברך : "בורא מיני בשמים" לפי הרמב"ם: "שֶׁמֶן שֶׁלַּאֲפַרְסְמוֹן וְכַיּוֹצֶא בּוֹ, מְבָרֵךְ עָלָיו בּוֹרֵא שֶׁמֶן עָרֵב; אֲבָל שֶׁמֶן זַיִת שֶׁכְּבָשׁוֹ אוֹ שֶׁטְּחָנוֹ עַד שֶׁחָזַר רֵיחוֹ נוֹדֵף, מְבָרֵךְ עָלָיו בּוֹרֵא עֲצֵי בְשָׂמִים. שֶׁמֶן שבִּשְּׂמוֹ כְּעֵין שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, מְבָרֵךְ עָלָיו בּוֹרֵא מִינֵי בְשָׂמִים. הֵבִיאוּ לְפָנָיו שֶׁמֶן וַהֲדָס, מְבָרֵךְ עַל הַהֲדָס וּפוֹטֵר אֶת הַשֶּׁמֶן, מִפְּנֵי שֶׁבְּרָכָה אַחַת לִשְׁנֵיהֶן, וְהִיא עֲצֵי בְשָׂמִים" (משנה תורה, ספר אהבה, הִלְכּוֹת בְּרָכוֹת פֵּרֶק ט').
יוצא מכאן, ששמן אפרסמון, אפילו הומס בשמן, כל עוד הוא דומיננטי בריחו, לא משנה הטכניקה והתנאים שבהם הוא נרקם, ברכתו תהיה תמיד "בורא שמן ערב".
מתוך ויקי על אפרסמון
על קבלה אחרת של חכמי המשנה שהם נהגו להניח "מוגמר" (בשמים המונחים על גחלים כדי להפיץ בבית ריח טוב) ביום טוב, העיד רבי אלעזר ברבי צדוק, כי הייתה להם טכניקה מיוחדת שעל ידיה הפיצו בבית ריח טוב ללא עשיית "מוגמר" בחג. הם הביאו כלים מנוקבים בחג מילאו אותם בריח הטוב וסתמו היטב את נקביהם, ובחג היו פותחים את הנקבים והריח הופץ בבית. ייתכן שלעדות הלכתית זו השפעה על השאלה האם מותר לאדם שמכור לעישון סיגריות, למלאות כלי ריק בעשן הסיגריה, ולהריח מתוך הכלי בשבת, בו העישון אסור.[6]
"לא ברור מה גרם לי בכל זאת להיכנס לחנות ובה גיליתי עולם חדש. מסתבר שמקלוני הקטורת ההודיים כלל אינם קטורות, אלא נועדו רק להפצת ריח נעים. קטורת אמיתית היא משהו אחר לגמרי. בחנות מצאתי קטורות בצורת גבישים, שרף עצים, זרעים ותבלינים עם שמות תנכיים קסומים: מור, לבונה, חלבונה, פכור, מאמול, שאב ועוד, אשר שימשו את הכוהנים בבית המקדש. קטורות אלו נועדו לטיהור הבית, האווירה, וגם לשינוי מצבי רוח ומצבי תודעה אצל בני האדם.
ידע עתיק
מאחורי הקטורות עומד ידע קדום שעבר מדור לדור במשך אלפי שנים. קטורות היו חלק מחיי הדת והפולחן בכל דתות העולם, רק מעטים ידעו את סוד הכנתן ואת השפעתו הספציפית של כל סוג על נפש האדם וידע זה נשמר בסוד. כהני דת טענו עוד בימי קדם שהקטורת טובה לנשמה, בשנים האחרונות גילו חוקרים שקטורת טובה למוח, ואף הגיעו למסקנה שקטורת הלבונה מקלה על מצבי דיכאון וחרדה.
את הקטורות הללו מניחים על גבי גחל בוער של פחם בכלי מיוחד. מבער רגיל, או צלחת, לא מתאימים לכך, הם לא ישרדו את חום הפחם וייסדקו. קיימות תערובות של סוגי קטורת לטיהור הבית ותערובות לאיזון הגוף והנפש. אפשר להבעיר כמה סוגים יחדיו או קטורת אחת לפי בחירה, צורך, או מצב רוח.
השפעות קטורת הטיהור
קטורות הטיהור מנקות את השדה האנרגטי בכל חלל בו מבעירים אותן. העשן שהן פולטות מטהר אנרגיות שליליות המתבטאות בכעסים, מתחים, הפרעות שינה ובעיות תקשורת.
לבונה
עשויה משרף עץ הלבונה, וצבעה צהבהב ענברי. זוהי קטורת בסיסית המשמשת לטיהור יומיומי לבית ולמרחב, אפשר להסתפק בה, או להבעירה בשילוב עם קטורות אחרות, אפשר לנסות גם מינונים שונים. כאמור הלבונה מפיגה דיכאון וחרדה. ברפואה העממית העתיקה נהגו ללעוס את השרף על מנת לאזן לחץ דם.
מור
שרף בעל יכולת אנטי בקטריאלית משמשת לטיהור אנרגטי ולחיטוי בסביבה של עובש וטחב. קטורת המור צבעה ורוד, היא בעלת ריח עדין ושימשה בימי קדם ליצור בשמים. מור משרה תחושת שלווה ויציבות, ומתאימה גם לאנשים חולים הסובלים מוירוסים.
חלבונה
החלבונה מיוצרת משרף עץ האפרסמון, צבעה אפור וריחה חזק. החלבונה נחשבת לקטורת טיהור עוצמתית ומשתמשים בה במקרים בהם נדרש טיהור יסודי ועמוק, בעיקר בפעם הראשונה. אין צורך להבעירה מידי יום. החלבונה מקלה על תחושות של ייאוש.
מאמול
קטורת שעשויה משביבי עץ נועדה לאיזון רגשי.
פכור
תערובת המורכבת מזרעים, תבלינים ומלחים בערוב צבעים השובה את העין. הבערת הפכור גורמת לתערובת לפצפץ לכן יש לשמור מרחק. הפכור נחשבת בעיני מיסטיקנים למגינה מפני אנרגיות רעות, קנאה ועין הרע.
שאב
מינרל שקוף דומה לאבן קריסטל, חסר ריח ואינו יוצר עשן. השאב נקרא כך בשל יכולתו לשאוב אנרגיות שליליות וכאבים. אפשר להניחו על נקודת כאב והוא שואב את הכאב החוצה.
אוהב קטורת,,,,,?
אוקיי. כמה עובדוות על קטורות
המילה קטורת נוצרה מהשורש ק.ט.ר, שמשמעותו בשפות שמיות שונות עשן. בשפה הערבית משמעות המילה "קתר" היא הדיף ריח. שתי משמעויות השם - העלאת עשן והדפת ריח - מתמצתים, למעשה, את שימושיה של הקטורת.
ראשיתה של הקטורת בתקופת המקרא. המונח "קטורת" שימשה כמונח כללי לתערובת מיני בשמים שהיו מקטירים הכוהנים על המזבח יחד עם הקורבנות, במטרה להעלות ריח ניחוח לעבודת אלוהים.
השימוש בקטורת היה שכיח בתקופה הקדומה בקהילות ישראל, גם באירועים שונים, מחתונות ועד לוויות. לפי התלמוד נהגו להקטיר בתום הסעודה קטורת של חומרי בישום צמחיים, המכונים "מוגמר", להנאה ולבישום הבית. משהעלה המוגמר עשן, נהגו גם לברך עליו. במקורות מוזכר גם המנהג לקבל את פני האורחים ולהנעים את שהותם בבית על ידי קטורת. היו שנהגו להקטיר קטורת בכלים מיוחדים בערב שבת, ולהציב אותה בסמוך לכלי השבת ולבגדי השבת, כדי שריח הקטורת ייספג בהם. עוד נועדה הקטורת להפגת ריחות רעים מגופות בעת לוויות. ריח הקטורת הגיע למרחקים ארוכים
עשרות אלפי שנים מאוחר יותר התפתח תחום הארומתרפיה, והדרישה לקטורת בארצות המזרח התיכון גברה כל כך עד שמחירה עלה על מחירו של זהב. עם השנים נפוצה הארומתרפיה גם בארצות המזרח הרחוק, וגם חכמי הוודה ההודית גילו את כוחו הגדול של הריח המופץ מהקטורת להעלאת רמת התודעה. טכניקת ייצור ריחות הקטורת עברה מהמזרח התיכון למזרח הרחוק, ובהודו היא התפתחה לכדי אמנות של ממש.
חיפוש יסודי בטבע העלה שפע של אוצרות ארומתיים, חבויים שבתוך עלי הכותרת העדינים של ניצני היסמין, בתוך הזרעים העדינים של הענבר, ובטיפות השרף של עצי התבלין. ההודים כתשו את אוצרות הטבע הארומתיים וערבבו אותם בעדינות עם מים. לעיסה שנוצרה הוסיפו שרף עצים לחיזוק. את התערובת הניחו על גבעול דק של במבוק, שגולגל באופן ידני לגליל והונח לייבוש בצל. טכניקת הייצור הזו ידועה בשמה "טכניקת מאסאלה
יסמין - בעל איכויות של העלאת המורל ורוממות הרוח, אופטימיות, אנרגיה וחיוניות.
לבנדר - מסייע לאיזון מצב הרוח, להרפיה, לרוממות הרוח ולהפגת כעסים.
יערת הדבש - מפיצה ריח המעניק תחושה של קבלת פנים חמה ורצויה לבאי הבית.
גרדיניה - מעוררת מינית ומעניקה תחושות של תשוקה ופיתוי.
לבונה - מחזקת אמונה, מרגיעה ונוסכת שלווה.
ענבר - מפזר ריח שמעניק תחושה של הגנה ושלווה, כמו הורה תומך.
ורד המסורתי - מעורר יצר הרפתקנות וסקרנות.
פטצ'ולי - משחרר מעצורים ומעלים ביישנות.
פסיפלורה - למרות ששמו השני הוא פרח התשוקה, הוא יעיל דווקא בהרגעת מתחים.
אקליפטוס - מטהר אווירה לאחר מריבה, מגביר ריכוז, מעורר ומרחיק חרקים.
וניל - מקל על נדודי שינה, כאבי ראש ודיכאון.
ילנג-ילנג - מגביר תחושה של ביטחון, מרגיע חרדות ומווסת אדרנלין.
עם בעירתם של המקלות שנוצרו השתחרר מהם ריח מיוחד, והרוח פיזרה אותו בחלל האוויר. כך נוצרה אווירה של שלווה והרמוניה, מה שהועיל מאוד בפעילויות המדיטציה וזירז תחושות וחוויות של התעלות והארה רוחנית. משנודעו סגולותיה של הקטורת, הפך ייצור הקטורות בהודו לעבודת אמנות מקודשת.
אך כמו מסורות יצור עתיקות אחרות, גם שיטת המסאלה נעלמה בהדרגתיות עם המהפכה התעשייתית, והקטורת הפכה להיות מוצר מסחרי, שיש ליצרו בעלות הנמוכה ביותר ולשווקו בכמות הגדולה ביותר. בשיטות הייצור החדשות צבעו באופן מלאכותי נסורת או מקלות פחם, וטבלו אותם בשמן מבושם שדולל באמצעות חומרים סינתטיים וכימיים להמסה ולמניעת אידוי. הקטורת הפכה להיות משופעת בכימיקלים, מייצרת עשן רב ובעלת ריח כבד, והערך המוסף הרוחני שנלווה לקטורת המקורית נעלם
אנחנו בחנות נקודת חן מודעים לעובדה שקטורת טבעית היא עדיפה לשמוש ביתי הן לצורך
ריח הבית והן לצורך טיהור ולכן לצד כל הקטורות הנפוצות בישראל אנו מחזיקים מלאי קבוע של
קטורות "מסאלה" הודיות טיבטית ויפניות ובכל הזדמנות אנו מסבירים ללקוח את ההבדל
בנקודת חן אנו מוכרים קטורות במחירים הזולים ביותר בישראל משום שאנו מנהלים מלאי גדול
שמאפשר ללקוח להנות ממחיר מיוחד
ניתן להזמין בטלפון מכל מגוון הקטורות ואנחנו נשלח לכם בדואר רשום לכל מקום בארץ תוך שעה
מזמן ההזמנה בדרך כלל המשלוח יגיע אלייכם בין 24 ל 48 שעות
כמה מקומות מקומותלקנות בארץ