אמסטרדם כתב:ידוע דרבים סומכים על ההיתר של השואל ומשיב לעשות "היתר עיסקא" גם כשאין ההלואה לשם לעשות רווחים, [וסומכים על היתרו אף שנראה מלשונו - לא זכור לי כעת איזה סימן - שאינו היתר חלק כ"כ], והנה ראיתי לאחרונה בספר "ברכת שלמה" על רבית [ממו"ץ בעלזא בירושלים] שכותב שהוא שלח שליח מהימן להגרי"ש אלישיב זצ"ל [ר"מ פריד - איש חסיד שהיה לאחרונה מבאי ביתו של הגרי"ש] לשאול אי סמכינן על ההיתר והגאון ז"ל ענה "הוא היה גדול בישראל ויכולים לסמוך עליו" - מהו פשרם של דבריו ז"ל???
בברכה המשולשת כתב:מעין כבר הורה זקן
מ.ל. כתב:מענין לענין באותו ענין,
שמעתי פעם מהגרמ"מ שפרן בשיעור, כשנשאל אם היתר עיסקא הוא לכתחילה, והשיב בהלצה: "עיסקא זה טוב מאוד.. אבל היתר עיסקא, הרי לזה כבר צריך היתר.. נישט אזוי גלאט.
אמסטרדם כתב:ומ"מ גם זה ראוי לברר מי הם האוסרים ומי הם המתירים
אמסטרדם כתב:בברכה המשולשת כתב:מעין כבר הורה זקן
נא לציין מ"מ בענין זה,
בגמ' מצינו "הואיל ונפיק מפומיה דרב" - מה ענינה?
האם החזו"א ג"כ היה אומר כהרב אלישיב?
תודה לכל המשיבים בענין זה.
אמסטרדם כתב:בברכה המשולשת כתב:מעין כבר הורה זקן
נא לציין מ"מ בענין זה,
בגמ' מצינו "הואיל ונפיק מפומיה דרב" - מה ענינה?
האם החזו"א ג"כ היה אומר כהרב אלישיב?
תודה לכל המשיבים בענין זה.
קולמוס הסופר כתב:דרך אגב, 'והשיב בהלצה', איזו הלצה, זה ממש רציני, עיסקא ממש מותרת לכל הדעות וגם בגמ' אין מפקפק על זה, היתר עיסקא מתחילת ברייתו היה דחוק.
מאיר סובל כתב:אני מניח שאם השואל היה תלמיד שמתמצא בנוסחאות היחודיות [להתחמק, כן נ' לעניות דעתי] של הגרי"ש - הוא לא היה מיקל אחרי כזו תשובה.
אלא אם כן היה שעת דחק שצריך לחפש היתר ולהיתלות במי שכבר התיר.
בשביל התלמידים הרגילים - זה כמו אמירה מפורשת לא לסמוך לכתחילה, או לכל הפחות לא לסמוך "עלי" שאני התרתי.
בברכה המשולשת כתב:הגמ' מצאנו גם כבר הורה זקן- ועניינו שמה שהורה אחד מגדול"י אין לשללו, אך אם הפוסק אינו מסכים עמו לא יורה כמותו במשהו אחר, דומה.
קולמוס הסופר כתב:הנה: זרעים סי' כ"ב.
עיין שם כמה יש לו להשיג ולדחות את דברי פה"ש, ומ"מ כתב כבר הורה זקן.
אציין שהגרש"ז והגרי"ש כותבים כבר הורה זקן על החזו"א במקומות שונים.
אמסטרדם כתב:באם יש תח"י עוד מ"מ [הגרשז"א והגריש"א] שלא תמנע ממני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 485 אורחים