הרב 'אוצר החכמה' כתב:א. מנין לנו שאתריה דר"א הכוונה גם אחרי מותו, דלמא היינו בחייו או אפילו אחרי מותו כל עוד שהמורים שעמדו אחריו היו מתלמידיו ובית דינו והורו כמוהו, אבל איפה נשמע שלא יכול ר' יוחנן למשל אם יתמנה לרב בלוד מאתים שנה אחרי ר"א הגדול להורות אחרת, ולמה לא ייקרא אז המקום אתריה דר' יוחנן.
הרב 'אוצר החכמה' כתב:אולי בהזדמנות זאת יבאר לנו הרב מו"צ מה באמת הפשט ברעיון הזה שא"י אתריה דמרן.
(אני מתאר לעצמי שבספרי הגר"ע יוסף יש דיון על העניין אבל אולי תביא לנו כאן תמצית ותשובות)
א. מנין לנו שאתריה דר"א הכוונה גם אחרי מותו, דלמא היינו בחייו או אפילו אחרי מותו כל עוד שהמורים שעמדו אחריו היו מתלמידיו ובית דינו והורו כמוהו, אבל איפה נשמע שלא יכול ר' יוחנן למשל אם יתמנה לרב בלוד מאתים שנה אחרי ר"א הגדול להורות אחרת, ולמה לא ייקרא אז המקום אתריה דר' יוחנן...
בברכה המשולשת כתב:אברך צעיר ויקר שאל אותי כך: מנהג משפחתו להמתין שלוש שעות בין בשר לחלב. משפחתו היא מצאצאי מגורשי ספרד באיטליה- האם יש מקור למנהג כזה אצל חכמי ספרד?
אני השבתי לו שאני מכיר תשובה של הגאון רבי דוד פארדו, שהיה מחכמי הספרדים באירופה (ואח"כ בא"י) שכתב כן.
האם יש מקורות נוספים לכך?
חכם באשי כתב:עי' בספרו של רב"ש המבורגר, 'שרשי מנהג אשכנז', במבוא של אחד הכרכים (כדומני, הכרך השלישי או הרביעי), שבו הוא משבח את מנהג אשכנז, ואת החובה על יוצאי אשכנז להמשיך ולשמרו. ובין היתר מביא, שאברך ייקה שאל את הגרא"מ שך, אם הוא צריך להקפיד במסורת אבותיו (האשכנזית) המקילה, להמתין בין בשר לחלב שלש שעות בלבד (ואולי מדובר בשעה אחת? איני זוכר). והרב שך אמר לו, שזו חובה גדולה.
אני כותב מהזכרון, ואודה למי שהספר בידו (ויש לו גם סורק), שיעלה את הדברים לכאן.
חיים כתב:נטורי קרתא כתב:מורה צדק כתב:גם אם נהגו כך במקומם, הם לא יכולים להמשיך לעשות את זה בארץ ישראל, אתריה דמרן הבית יוסף זיע"א.
מה המקור לכך?
המקור הוא שיטת הרב עובדיה יוסף שליט"א שעל התימנים בארץ ישראל לנהוג כדעת מרן הבית יוסף.
וכבר שפך על כך הר"י רצאבי שליט"א סוללה ואבני מרגמה.
מורה צדק כתב:והמקור הראשי בזה הוא דברי מרן בעצמו בשו"ת אבקת רוכל סי' ריב, דקמא קמא בטיל, וכך דבריו שם:דכיון דאלו קדמו קביעותם בעיר כל הבאים לדור שם טפלים הם להם ובנדון שלפנינו עדיפא מינה שבתחלה באו ספרדים ואשכנזי' לדור בפליבינ"א והספרדי' היו מרובי' על האשכנזים והיה לאשכנזי' לנהוג כמנהג הספרדים בין להקל בין להחמיר וכמו שהוכחתי וכן עשו הגם כי אח"כ באו עוד אשכנזים אחרים ונתוספו על הראשונים לעולם הספרדים מרובים ואפי' אם היו מתרבים האשכנזים על הספרדים צריכים האשכנזים לנהוג כמנהג הספרדים לפי שהאשכנזי' הראשונים שבאו בטלו לגבי הספרדים ההם והיו צריכי' לנהוג כמנהגם כמו שהוכחתי א"כ הו"ל כולם כספרדי' וכל האשכנזי' הבאי' אח"כ בטלים לגבייהו ותדע דהא רבי זירא דכי סליק אכל מוגרמתא דרב ושמואל אם יעלו עוד אנשים מבבל ויתרבו על בני ארץ ישראל בצירוף רבי זירא נצטרך לומר שיאסר גם רבי זירא לאוכלה ומחזי כחוכא ואיטלולא שבהיות רבי זירא בא"י קבוע היה מותר לאכול היום מוגרמתא ולמחר יאסר אלא על כרחיך למימר דתכף שעלה רבי זירא ונתבטל לגבי בני א"י אינו ניעור שוב להצטרף עם בני בבל העולים אח"כ אלא הרי הוא כבני א"י לגמרי לכל דבר:
ועוד האריך בזה בתשובה שם.
העולה מדברי מרן הב"י הוא שבבני ברק גם הספרדים היו צריכים לנהוג כאשכנזים (שהרי שם האשכנזים קדמו, והספרדים קמא קמא בטלי), ואם תמצא לומר כדברי הרב כמעיין המתגבר שגם אם בפועל הם נשארו במנהגם זה לא משנה - אז גם היום כל הספרדים בבני ברק צריכים לנהוג כאשכנזים.כמעיין המתגבר כתב:אין זה משנה אם הראשונים שהגיעו לא קיבלו ע"ע את המנהגים, אם ע"פ הדין הם היו צריכים לנהוג כך זה לא יעזור להם בהמשך לומר שאם הראשונים לא קיבלו גם הבאים אחריהם לא צריכים לקבל.
נכון הדבר שיש מן האשכנזים שחולקים, ויש להם על מה שיסמכו, אך זה שונה משאר עדות הספרדים שכולם קיבלו עליהם את הוראות מרן הב"י, והם גם קיבלו את ההוראות שלו בתשובות ולכן יש להם את הדין של קמא קמא בטיל לפי שיטת הבית יוסף. וזה לא קשור למרחק גאוגרפי אלא לעצם העובדה שכל עדות המזרח בכל המקומות קיבלו על עצמם את הוראות מרן הב"י. וגם התימנים.
ייתכן שחלק מהרבנים החמירו לעצמם, אבל קבלה ברורה בידי שיש רבנים שבעצמם המתינו רק שלוש שעות.פולסברג כתב:ר' שמעון שוואב כשהיה מעניק סמיכה היה אומר, שאפי' באשכנז הרבנים המתינו שש שעות.
עץ הזית כתב:מורה צדק כתב:והמקור הראשי בזה הוא דברי מרן בעצמו בשו"ת אבקת רוכל סי' ריב, דקמא קמא בטיל, וכך דבריו שם:דכיון דאלו קדמו קביעותם בעיר כל הבאים לדור שם טפלים הם להם ובנדון שלפנינו עדיפא מינה שבתחלה באו ספרדים ואשכנזי' לדור בפליבינ"א והספרדי' היו מרובי' על האשכנזים והיה לאשכנזי' לנהוג כמנהג הספרדים בין להקל בין להחמיר וכמו שהוכחתי וכן עשו הגם כי אח"כ באו עוד אשכנזים אחרים ונתוספו על הראשונים לעולם הספרדים מרובים ואפי' אם היו מתרבים האשכנזים על הספרדים צריכים האשכנזים לנהוג כמנהג הספרדים לפי שהאשכנזי' הראשונים שבאו בטלו לגבי הספרדים ההם והיו צריכי' לנהוג כמנהגם כמו שהוכחתי א"כ הו"ל כולם כספרדי' וכל האשכנזי' הבאי' אח"כ בטלים לגבייהו ותדע דהא רבי זירא דכי סליק אכל מוגרמתא דרב ושמואל אם יעלו עוד אנשים מבבל ויתרבו על בני ארץ ישראל בצירוף רבי זירא נצטרך לומר שיאסר גם רבי זירא לאוכלה ומחזי כחוכא ואיטלולא שבהיות רבי זירא בא"י קבוע היה מותר לאכול היום מוגרמתא ולמחר יאסר אלא על כרחיך למימר דתכף שעלה רבי זירא ונתבטל לגבי בני א"י אינו ניעור שוב להצטרף עם בני בבל העולים אח"כ אלא הרי הוא כבני א"י לגמרי לכל דבר:
ועוד האריך בזה בתשובה שם.העולה מדברי מרן הב"י הוא שבבני ברק גם הספרדים היו צריכים לנהוג כאשכנזים (שהרי שם האשכנזים קדמו, והספרדים קמא קמא בטלי), ואם תמצא לומר כדברי הרב כמעיין המתגבר שגם אם בפועל הם נשארו במנהגם זה לא משנה - אז גם היום כל הספרדים בבני ברק צריכים לנהוג כאשכנזים.כמעיין המתגבר כתב:אין זה משנה אם הראשונים שהגיעו לא קיבלו ע"ע את המנהגים, אם ע"פ הדין הם היו צריכים לנהוג כך זה לא יעזור להם בהמשך לומר שאם הראשונים לא קיבלו גם הבאים אחריהם לא צריכים לקבל.
נכון הדבר שיש מן האשכנזים שחולקים, ויש להם על מה שיסמכו, אך זה שונה משאר עדות הספרדים שכולם קיבלו עליהם את הוראות מרן הב"י, והם גם קיבלו את ההוראות שלו בתשובות ולכן יש להם את הדין של קמא קמא בטיל לפי שיטת הבית יוסף. וזה לא קשור למרחק גאוגרפי אלא לעצם העובדה שכל עדות המזרח בכל המקומות קיבלו על עצמם את הוראות מרן הב"י. וגם התימנים.
כמעיין המתגבר כתב: קבלת מרן הבית יוסף הייתה קודם לכן והייתה על כל ארץ ישראל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים