מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה החידוש בישיבת וואלז'ין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

מה החידוש בישיבת וואלז'ין

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 18, 2013 11:39 am

ישיבת וואלזין
האם הגר"ח חידש את הישיבות? האם עד הגר"ח לא היו ישיבות מרכזיות?
והנה בשנת 1803 התמנה החת"ס לרב בפרשבורג (כיום ברטיסלאבה בירת סלובקיה), שהייתה הקהילה הגדולה והחשובה בהונגריה[דרוש מקור], שם הקים ישיבה גדולה שאליה הגיעו תלמידים מארצות רבות שמספרם הגיע עד ל-500

ואולי באיזור מגוריו לא הייתה ישיבה מרכזית, וצ"ע, ואולי אין הכא נמי כשם שהגר"ח יסד אם אם הישיבות בליטא, הכא נמי יסד החת"ס את אם הישיבות בהונגריה? [וצריך לברר האם לפני הגר"ח והחת"ס לא היו כלל ישיבות מרכזיות.]


האם הגר"ח רק החזיר עטרה ליושנה?

וז"ל הגר"ח במכתבו המפורסם למען הישיבה " מעת שפסקו מלהחזיק ישיבות במדינה זו, ומאז כל מבקשי ה' ית"ש נפוצים המה כצאן אשר אין להם רועה, לרעות את עם ד' המתאווים ללין בעומקא של הלכה ואמיתה של תורה"

אגודת אזוב, (ה"ר משה זאב אבד"ק ביאליסטוק, דרושים והספדים, ביאליסטוק תקפ"ד. "הוא הגבר הקים עול תורה בישיבה שיש בה סמיכה בק"ק הנ"ל, ועל ידו החזיקו גם בשאר הקהילות הקרובות והרחוקות, אשר זה שנים רבות שפסקו הישיבות במדינת ליטא, ואין דורש ומבקש, עד אשר העיר ה' את רוח חיים להחזיר עטרה ליושנה
נערך לאחרונה על ידי גילוי ב ב' אוגוסט 19, 2013 2:06 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: מה החידוש בישיבת וואלז'ין

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוגוסט 18, 2013 1:05 pm

גילוי כתב:מה חידש הגר"ח בפתיחת ישיבת וואלז'ין?


לא חידש כלום.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: מה החידוש בישיבת וואלז'ין

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 18, 2013 1:33 pm

מתוך מכתב שנכתב בשנת תרכ"ה ע"י ר' יוסף רבה של קריניק ומתלמידי ר' חיים מייסד הישיבה,

"הודעה רבה לאורייתא! יען אשר ראיתי בעיני, אשר הישיבה הקדושה דוואלאזין, אשר יסדה מלאך האלוהים רבנו הקדוש רשכבה"ג, הגאון מוהר"ח זלה"ה נ"ע זי"ע, ויסדה על ידי תפלות ובקשות, בכיות הרבה בדמעות שליש ממש, עד שזכה לזה; ועתה הורד והושפל כבודה, כי שמעתי דיבת רבים, זה אומר בכה, מהי החשיבות שלה, הלא כמה וכמה ישיבות יש בעולם, וזה אומר בכה, אשר הישיבות דשארי קהלות המה מעולים בפעולות ובשארי דברים, והעולם חושבים, אשר מעולם היו ישיבות בעירות גדולות, ונפשי יודעת מאד אשר לא כן הוא, כי באמת היא אם ומקור לכל הישיבות והת"ת דרבים שבעולם, כי הם המה כמו צינורות הנובעים מהמקור, ובהתברך המקור יתברכו גם הם ובחיותה המה חיים ובקיומה המה קיימים, ואם ח"ו כו' כו', ". על כן ראיתי לנפשי חובה להודיע לעולם קושט דברי אמת למאן דבעי למידע, כמה שכתוב: שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, כי ב"ה שמונה ושבעים שנה אנכי היום.
ובעת שיסד רבה"ק את הישיבה הייתי כבן חמיסר ושיתסר שנין, והייתי ב"ה נער משכיל בטיב העולם, והתבוננתי, שמקודם שהוסד בית ד' ע"י מלאך ד' רבנו הקדוש, היה העולם שומם, תוהו ובהו ממש, כי לא נודע בעולם אפילו שם ישיבה, ומהו העניין של ישיבה, ומה עושים בה. וגם לא נודע שם ת"ת דרבים, כי היה העולם שמם מתורה.
"וגם ספרי קודש, ספרי ש"ס לא היו נמצאים בעולם כלל, כי אם אצל יחידי סגולה, גבירים מפורסמים, ואפילו בבהמ"ד מעירות גדולות לא נמצא ש"ס שלם, כי לא נצרך בעולם מחמת שלא היו עוסקים בם . וכשיסד רבה"ק את הישיבה, נתבקשו גמרות הרבה, והוצרכו לשלוח לעיירות גדולות ולקבץ גמרות לצורך בני הישיבה, וכראות הרב הג' בסלאוויטא נ"ע, שהשסי"ן נצרכים בעולם, הדפיס כמה מאות שסי"ן גדולים וקטנים. ומחמת שהיו חביבים בעולם נתפזרו בכל העולם.

"ובשנה הראשונה שהוסד בית ד' דוואלוזין, וראיתי שהרבה סוחרים הקיפו את דרכם להיות בוואלוזין, לראות מהו העניין ישיבה, ומה עושים שמה, וכראותם, שכמה מניינים מופלגי תורה יושבים ולומדים כל היום וכל הלילה בשקידה נפלאה, נשתוממו והתפלאו מאד על זה, שלא ראו ולא שערו בזה, והרבה סוחרים שהו כמה ימים ולא רצו ליסע משם.

ואחרי איזה שנים, נסע תלמיד אחד מתלמידי רבנו הקדוש למינסק, ושמו החסיד רבי מרדכי מינסקער זי"ע, ולמד שם בפרישות עצומה, ונלוו אליו בני הגבירה מרת בלומה נ"ע והעיר את בניה ויסדו קלויז נאה , והחזיקה כל הלומדים על שלחנה עם כל הוצאות הקלויז, הכל מכיסה. וזה הקלויז היה ראשון לציון בעולם, כי לא הייתה ישיבה אחרת בעולם. ואחר איזה שנים יסד גביר אחד, כמדומה רבי חיים מיכווענצער, ואחריו רבי שמואל רופא, ועוד גבירים אחדים. ועוד בווילנא לא הייתה שום ישיבה. פעם אחת שאלתי מאת רבנו הקדוש רשות ללמוד עם תלמידים שיעור בכל יום, כמו בהישיבה, ואמר כזה הלשון: מהישיבות דמינסק יש לי נחת וקורת רוח יותר מהישיבה שלי, כי מהישיבה שלי יש לי טרדא גדולה מפרטי הדברים הנצרכים להיטיבה, ומהישיבה דמינסק אין לי שום טרדא כלל, והכל שלי.

"ואחר איזה שנים קבע רבי מרדכי מינסקער דירתו בווילנא ויסד שם ישיבה בקלויז ישן, על ידי כוח הגביר רבי שמואל יודעם קליאטצקי נ"ע . ואחר זה קבעו ישיבה בקלויז חדש. ואחריהם נתרבו ישיבות ות"ת דרבים בכמה עירות.

"ואלמלא לא קבע רבנו הקדוש את הישיבה שלו, נשתכחה ח"ו תורה מישראל. ועל זה מרגלא בפומי תמיד על מורנו ורבנו הקדוש: כמה גדולים מעשה חייא וכל הדברים שכתבתי עיני ראו ולא מפי השמועה: לכן עורו נא והתעוררו אנשי חיל י"א, אנשי אמת, רועי צאן קדשים שבכל עיר ועיר, חזקו ואמצו לעורר לב, ולחזק ידים רפות, ולאמץ ברכים כושלות, להניף תנופה לד' מנדיבי עמו, הן על קודשי בדק הבית לגמור בניין החומה, בית התלמוד, הן על קודשי מזבח, הספרי-קודש הנצרכים להישיבה, והמקום יהיה בעזרכם שתעשינה ידיכם תושיה, וזכות רבה"ק רשכבה"ג יעמוד לנו ולזרעינו שלא תמוש התורה מפינו ומפי זרענו עד עולם, אמן.

"כ"ד הכותב באמת לכבוד התורה ולכבוד רבנו הקדוש נ"ע זי"ע, נאום הנענה והנדכא ביסורי רחמי שמים.
דוד משה יוסף ".
נערך לאחרונה על ידי גילוי ב ב' אוגוסט 19, 2013 2:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מה החידוש בישיבת וואלז'ין

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' אוגוסט 19, 2013 12:20 am

מכתב מרנא הגר"ח מוואלאזין שנת תקס"ג לפני התייסדות הישיבה:

שלום רב לאוהבי התורה, מהם מפישי התורה, דרכי' ועמקי' ומחזיקים בדקי' ומהם תומכי' ומחזיקים לומדי' כל חד לפום חורפיי על פום רבנן דמאשרי אורחי איש איש כברכתו יברכהו ד' וישמרהו.
הא מקמא דאפתח, ידי נטפו מר, מרתען שפוותי ומרתיע כולא גופא, ומזדעזע אנכי. אנה אני בא, ומה אני ומי אנכי, כי אשים ראשי לבוא בתוכחות לאחב"י עם ד' אלה. ותמה אני על עצמי אם אני כדאי שישמע תוכחתי, כי ידעתי חסרוני מול קטני בית ישראל, שאיני כדאי להיות דברי נשמעין ולא להנות ממני עצה. ואמנם לא מפי עצמי אני אומר אלא שליחא דציבורא אני מרבים וכן שלמים, אשר לבם דואג בקרבם ונאנחים ונאנקים על התורה שמשתכחת מישראל ואזלא ומדלדלא. וחלילה לנו לדבר על עם ד' כי באמת לא במרד ולא במעל ח"ו מתרחקים מן התורה. אבל יש שרוצים ללמוד ואין להם מלוא כף קמח. ויש שיש להם ורוצים ללמוד, אבל אין להם רב ללמוד דרכי העיון האמתי, כי זה ימים רבים לישראל שהאנשים הגדולים בתורה במדינתנו זאת, כל אחד בונה לו חדרו לעצמו ואומר לעצמי אני מציל וכונס בדור שאין התורה חביבה על לומדיה.
ועתה שמעתי אחרי קול רעש גדול האומרים שהגיעו ימים שהתורה חביבה על התלמידים, ועם ד', רעבים גם צמאים נפשם חשקה בתורת ד', וילך מחיל אל חיל לשמוע דברי ד' זו הלכה. אבל מעת שפסקו מלהחזיק ישיבות במדינה זו, ומאז כל מבקשי ה' ית"ש נפוצים המה כצאן אשר אין להם רועה, לרעות את עם ד' המתאווים ללין בעומקא של הלכה ואמיתה של תורה.
וזה ימים רבים שהאנשים הגדולים ביראת השם אשר בפלך הלז, שמו פניהם עלי להיות מהמעוררים לדבר מצווה זו.
אמנם אנא נפשי יודעת מיעוט ערכי כי לא הגעתי למדה זו, לחוות דעתי ברבת בני עמנו. עפר אני תחת כפות רגלי עם ה' הקודש. איך אנענע ראשי לקבל עטרה שאינה הולמת אותי להוכיח ברבים את עם ה' ב"ה, אבל בשוב שרעפי בקרבי יקד כיקוד אש בלבי, בראותי שעכ"פ תפוג תורה ח"ו. ואם החרש נחרש כעת בנדון הזה אשר רפו ידים מן התורה, יכול להיות שברבות הימים יהיו אחב"י בלי מורה, כ"א אין גדיים אין תיישים, ודלתות בהמ"ד ינעלו ח"ו.
לא יכולתי להתאפק עוד לקול הנצבים עלי לאמר, קום נא ועורר לבב טהורי לב, ולא רציתי לעבור עוד על דברי חברי המפצירים בי בזה, וסבותי את לבי שלא לדחות עוד את דבריהם הנאמרים באמת מקירות לבבם. ואף גם זאת כדאמרי אנשי: כמשרת קטן הקורא לבהכ"נ, בן עתה באתי לקרוא ולעורר לבב אהב"י הנאהבים והנעימים, וישמעו אל האמת לכל אשר יקראוהו באמת. ואתם הדבקים בה' ובתורתו ית"ש, מאמינים בני מאמינים, כי תוה"ק חיות נפשותינו, והעולם משותת על הבל פינו והגיוננו בה. ובפרט מעת שגלינו מארצינו ואבדנו כל טוב אין לנו שיור רק למוד התורה. ואין להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות וכו'. ואיך לא נבוש בראותינו כי תורת ה' נתונה בעפר ויושלך אמת ארצה. הבן: הקב"ה בוכה בכל יום ויום על עזבינו את תורתו ית"ש. אוי לו לבן המוריד עליו דמעות אביו בכל יום. ואף כי אבינו שבשמים ית"ש לעד, אשר הראה לנו אהבתו הנפלאה והנחיל לנו חמדתו הגנוזה, איטר הוא ית"ש השתעשע בה בכל יום. ואיך נקשה ערפנו ונחליף שעשועים בבכי ח"ו כי הקב"ה בוכה בכל יום על כל מי שאפשר לעסוק בתורה ואינו עוסק.
והנה כל העדה כולם קדושים ומאמינים כי לא נברא האדם אלא עבור תכליתו, למען להיות לו חלק לעוה"ב. וימס לבבנו בזכרנו איבר חז"ל גמרו אומר, פרק הלק ד' צ"ט, שכל מי שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק עליו נאמר כי דבר ד' בזה. וכן הוא בשו"ע יו"ד סי'ס רמ"ו. והנה סיפא דהאי קרא, היכרת תיכרת וכו', והיינו הכרת בעוה"ז תכרת בעוה"ב, כדדרשינן התם בהאי קרא, וילפינן מינה על כל האפקורסין ומגלים פנים, שאין להם חלק לעוה"ב. וכן אלה מנה הר"ר חיים ויטאל בספר שערי הקדושה; שער ח' חלק ב', בין התחתוניות, שאע"פ שיש בידם כל המע"ט אין להם חלק לעוה"ב, אם אפשר לעסוק בתורה ואינו עוסק.
אוי לנו מיום הדין על ביטולה של תורה! אי לזאת נברא עוה"ב ביוד, מפני שצדיקים מועטים אבל קרא כתיב ועמך כולם צדיקים לעולם ירשו ארץ, היינו שנזכה כלנו לתשובה שלמה. ובתחילת ברכת התשובה תקנו לנו אכה"ג השיבנו אבינו לתורתך קרבנו מלכנו וכו', דמאן דקריב לאורייתא קריב לקוב"ה ומאן דרחיק וכו'
אחינו ב"י אולי הגיעה השעה לגדור הפרצה ונשוב להחזיק בתורת ד' בכל כוחנו. ומי ומי המתנדבים ללמד את התלמידים, ומי ומי המתנדבים להיות תומכי דאורייתא במאודם, כל הקרוב הקרוב לתורת ה' יחיו חיי עולם, כי בצל הכסף בצל החכמה תחי' את בעלי'. ואני ראשון בין המתנדבים בלו"נ להיות בין המלמדים. ובחסד ה' הרועה אותי מעודי בהרווחה, בו בטחתי ובו חסיתי שימציא לי ברווח אל הספקת התלמידים כפי המצטרך להם.
והנה ידעתי שלא זכיתי למדת ענווה. אמנם דינא דגמרא בירושלמי סוף שביעית, ומובא גם בהרא"ש שם, שמי שאינו בקי רק במסכת אחת וראה שנוהגין בו כבוד יותר מזה מחויב הוא להודיע האמת. ואנכי שמעתי שנקרא עלי שם רבנו הגדול מרבן שמו בכל תפוצות ישראל מרנא ורבנא קדוש ישראל ואורו, הגאון מוהר"ר אליי נ"ע חסיד מווילנא. וזכיתי להקרא בשמו הטוב עלי לאמר תלמידו. וראיתי החובה לעצמי להודיע בישראל נאמנה, שחלילה לי לפגום בכבודו של הרב רבנו הגדול והקדוש נ"ע להקרא שמי עליו, וידעתי נאמנה שכל האומר כן אינו אלא טועה גמור, כי הגאון נ"ע משנתו סדורה לו להלכה ברורה לו בכל התורה כולה בלא שום ספיקא, גמיר במקרא במשנה בש"ס בבלי וירושלמי ומכילתא ספרא וספרי ותוספתא, מדרשים וזוהרים, וכל דברי תנאים ואמוראים הנמצאים, בכולם זכה להיות חלקו בהם, והכריע בין הספקות המתילדים בדבריהם, ולחדש בהם דברים להיות שומע ומוסיף בהם תילי תילים של הלכות ואגדות ומדרשים ורזי דרזין, ואיך אשים פני כחלמיש ולא אבוש להקרא בשם תלמידו, אחר שלא זכיתי לקבל מהודו אפילו מקצת, ואם גם במסי אחת לא זכיתי להיות בידי הלכה ברורה, כי הספקות מרובין והכרעות מועטין. ובקצת הימים אשר זכיתי לשמש אותו לא זכיתי ממנו אלא לידע צורתא דשמעתא אחר היגיעה, וע"ז ברית כרותה בכל אתר כהבטחת רז"ל 'יגעתי ולא מצאתי אל תאמין. וגם ליגיעת רבנו הגדול נ"ע לא זכיתי, כי לא יושג ולא ישוער ולא יאומן יגיעת הרב הג' נ"ע, ומי שלא ראה גודל יגיעתו על דקדוק ודקדוק מן התורה עד שעמד להשיגה על בורי'.
ואחר הודיעי הדברים והאמת כל רואה יראה כי אינני קורא לחכמים הגדולים בישראל אלא בי לחפות פי עליהם, כי אם לצעירי צאן קדשים אשר אולי לא טעמו כלל טעם מתיקות עמקות התורה לאמיתה, אליהם פי קראתי לפנות אף אלי, אולי בדאי במימי, מי מערה, להרוות צמאים ולפקוח עיניהם להורות להם הדרך אשר ילכו בה, כי אבין לפי שכלי ויגיעתי לקלוט את הסולת מלא קומצי או לחם מלא חפני, ובמיעוט הזמן אשר החילותי נאספו אלי מעט צאן קדשים, שבח לית"ש שנכנס טעם התורה ברובם ככלם, וקבלו עליהם עול תורה באמת ב"ה. ואחרי אשר מלאני לבי לקפוץ בראש, להתנדב להיות בין המלמדים, וכמוני יעשו נא שאר אנשים אשר כגילי, ואף כי הגדולים ממני ישאו קו"ח בעצמם, ואשרי הגדולים שנשמעים לקטנים.
ואתם ב"י, זרע קדושים ברוכי ה', קבלו נא את האמת ממי שאמרו, וסופו אף האמת היקר מכל, שלא להניח חיי עולם הנטועים בתומכי עץ החיים הנטועים בלב ימים, אשר אם יחזיק בו האדם יעל מן המים הגדולים ואם יניח ידו מלהחזיק בו ח"ו ישטפוהו המים הגדולים ויאבדוהו לנצח ח"ו. הנמצא בעולם מי שיניח ידו מלהחזיק בו? כולנו אנחנו ב"י אין אנו נקראים חיים אלא בהחזיקנו בעץ החיים, אם הלומדים המקבלים עליהם עול התורה באמת כשור לעול וכחמור למשא, אם המחזיקים ותומכים מזה ומזה עמוד התורה שנתרופף, אשר עליהם נאמר: ברוך אשר יקים את ד"ת הזאת, וחכמים ותומכיה מאושרים, יהיו בשלום בחיים הנצחיים, וברוכים הם להש"י בבואם ובצאתם בברכת זבולון המוקדם לברכת ישכר, ואלו ואלו ידבקו בהאל חיים, ועליהם תבוא ברכת טוב. כפרי מעלליהם יאכלו בעה"ב, ויחדיו יצדקו לחזות בנועם ה'. אלו בצדקה יחזו פני ית"ש, ואלו בהקיץ ישבעו בשובע פני ית"ש, כי אנו אין לנו חיים אלא ע"י המשתמשים ביאור התורה, וע"י המחזיקין ונדבקים בה'. אך חזקו ונחזקה איש את רעהו, ויקוים בנו מקרא שכתוב: גם כי יתנו בגוים עתה אקבצם, במהרה בימינו, אמן וכי"ר.
הנה דברי הקורא ברוב הבושה, מדבר בגודל הכנעה לפני עם ה', ואין אני מאמין בעצמי שיגולגל זכות בזה ע"י, אמנם אינני מתיאש מזכות הרבים, אשען בהבטחת ית"ש כי לא תשכח תורת [ה] מפי זרע אמת.
יום א' עשרת ימי תשובה תקסי'ג לפי'ק פה וולאזין.
נאום חיים בלא"א מוה"ר יצחק זצלה"ה

מכתב זה נתפרסם ב"הפלסי', שנה שניה, חוברת שלישית (טבת תרסי'ב), בשם "לחוקרי קדמוניות", עם, 143-140, ובהערות העורך (שם): "המכתב הזה קבלנו מאת הרה"ג מוהר"ר זאב וואלף ראדונסקי שליט"א הגאב"ק פיסאצנא הכותב אלינו, כי העתיק לשון המכתב אות באות". אף אני מעתיק כאן את המכתב אות באות. גם במקום שנראה לי כאילו חלו שינויים בדפוס כגון שם השם, שלפעמים נכתב בה' ולפעמים בד, אני משאיר כמו שהוא. רק סימני ההפסק כנקודה וכפסיק והחלוקה לפסקות, הרשיתי לעצמי לשנות כדי להקל על הקורא. שום שינוי אחר, לא בכתיב ולא במלים שאינן נשלמות וקו רשום עליהן, לא התרתי לעצמי. המכתב נדפס גם ב"תולדות ר"ח מוואלוזין", מאת הרב מ. ש. שמוקלר ווילנא תרסי'ט, מעמ' 38, וב"מקורות לתולדות החנוך בישראל", מאת הר"ש אסף, כרך - ד', ירושלים תש"ג, עמ, ק"ע.

מכאן
http://www.daat.ac.il/daat/chinuch/mosdot/volozin-2.htm


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 475 אורחים