גילוי כתב:במחכ''ת יש להעיר כמה הערות.
שנת ישרים כתב:גילוי כתב:א' הכתב הומצא ע"י בני אדם במשך הדורות, ואינה המצאה אלקית וכו', [בדרך עקש אפ"ל שההשגחה העליונה סובבה וכו'] אולם אם בזמן נתינת התורה כבר היה הסכמת בני אדם גם על "גימטריה" אפשר אולי להבין שהתורה נתנה להדרש בגימטריה.
ב' כמובן שהכל בהנחה בזמן כתיבת התורה וקבלתה היו רק עשרים ושתים אותיות התואמות לסדר ואותיות שלנו. [כמד' דלטענת החוקרים הכתב העברי הקדום עדיין לא היה קיים בזמן נתינת התורה, ולכן ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני, וכמד' היו בה רק עשרים אותיות,]
תנן באבות פ''ה נבראו בע''ש ביה''ש וכו' והכתב.
לא הבנתי את דברי כ"ת, האם אתה מטיל ספק בעובדות הברורות שבימים קדמונים בנ"א לא השתמשו בכתב? ואולי גם ציור שדרכו החליפו בנ"א מידע נקרא לעניין זה כתב, [וא"כ אינו עניין לנידון דידן] אלא שגם זה לא ידעתי מתי התחילו בנ"א להליף מידע דרך ציורים וכד'.
ובכלל הרי לא ניתן לפרש את דברי המשנה כפשוטם דמה הכוונה שנברא כתב בביה"ש? האם הכוונה שאדם הראשון התחיל לכתוב בביה"ש? וע"כ שאם כוונת המשנה ל"כתב" כפשוטו [פי' שאינו מסכם על כל הראשונים, וכבר האריך בזה התשב"ץ] היינו שגם מה שהאדם התחיל לכתוב לאחר הרבה שנים, הכל משום העלה במחשבה של בורא עולם בעצם הבריאה ואכמ"ל.
לא עלתה על דעתי מה שייחס לי.
דברי סבבו על מה שכתבת שהכתב הוא המצאה אנושית ולא אלוקית, ושיתכן שבלוחות השתמשו בכתב הפרוטו כנעני. כוונתי היתה עפמש''כ המפרשים שם דקאי על הכתב שעל הלוחות. ורציתי ללמוד מזה שהכתב על הלוחות הוא משמים, והוא א' ב' דילן (בלי להכנס לסוגית צורת הכתב שהביא דניאל).
בינתיים שו''ר שאליבא דהרמב''ם בפיהמ''ש שם ראייתי לא מוכרחת, דמפרש לשיטתו בח''פ שיכולת הניסים הושמה בטבע הבריאה מששת ימי בראשית, ובזה איירי מתני'. ואמנם לגבי הכתב והמכתב לא מפרש מהו הנס אלא רק ''וכתב היא התורה הכתובה לפניו ית' כמו שאמר ולא נודע איך הוא והוא אומרו ואתנה לך את לוחות האבן והמכתב הוא הכתיבה שעל הלוחות כמו שאמר והמכתב מכתב א' הוא חרות על הלוחות'' ואפשר לפרש שהנס הוא שנתהוותה חריתה על הלוחות, או שהחקיקה היתה מפולשת והיו אותיות כמו ס' ום' והחלק הפנימי עמד בנס (אני לא יודע איך לסדר את זה עם זה שהלוחות היו נקראים מד' רוחות, אבל זה האחרון בלא''ה לא מובן) (כמדומני שלא המצאתי נס זה). ודברים אלו שייכים גם בכתב אחר משלנו.
אבל בלא''ה כבר הסכמת עם דניאל שמבואר בגמ' שהוא א' ב' דילן.
(התשב''ץ שציינת אליו אינו תח''י, אשמח אם תביא את דבריו. [היות ודיוננו די שולי לאשכול, אולי עדיף לשלוח לי בפרטי]).
גילוי כתב:ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני
שנת ישרים כתב:מה ענין כנעני לתורה שניתנה בסיני לעם שיצא ממצרים
כנראה שכ"ת שכח את דברי חז"ל "שלא שינו לשונם" כלומר שהמשיכו להחזיק בלשון כנען, וא"כ סביר להניח שגם לא שינו את הכתב.
אכן שכחתי (אך לא היתה כוונתי לומר שהשתמשו בכתב מצרי, אלא לומר שלא היו אמורים בכלל להשתמש בכתב כנעני כיון שלא היה להם קשר לכנען).
לגוף דבריך - לדעתי לא לשון כנען היתה לשונם, אלא לשה''ק, כדמשמע במעשה יוסף ופרעה שהביא רש''י ויחי נ,ו מסוטה לו:
גילוי כתב:ב' מניין לכבודו שהטוען שרק "המילים" נתנו ע"י משה מפי הגבורה הרי הוא אפיקורס?
(בנוסף למש''כ ע''ז דניאל) מדכתיב והמכתב מכתב א' הוא חרות על הלוחות