סורגים כתב:המלאכים ירדו בבאר שבע כי שם הוא הגבול של ארץ ישראל, כלומר, עד באר שבע ליוו אותו מלאכי ארץ ישראל ומבאר שבע ליוו אותו מלאכים אחרים, מלאכי חוץ לארץ.
לייטנר כתב:וכבר שמעתי מי שהסביר שהכוונה ל'סולם סיידים'.
אוצרניק כתב:באר שבע זוהי נקודת ההתחלה של ההליכה, - לא משם הוא יצא לחו"ל, משם הוא פנה צפונה בדרכו לחרן (= סוריה - בערך), ולאורך כל הדרך הוא הלך בארץ ישראל.
אוצרניק כתב:לייטנר כתב:וכבר שמעתי מי שהסביר שהכוונה ל'סולם סיידים'.
מהו סולם סיידים?
אוצרניק כתב:באר שבע זוהי נקודת ההתחלה של ההליכה, - לא משם הוא יצא לחו"ל, משם הוא פנה צפונה בדרכו לחרן (= סוריה - בערך), ולאורך כל הדרך הוא הלך בארץ ישראל.
אוצרניק כתב:ויעקאע"ה הלך בדרכו והגיע עד חרן, ושוב חזר ללוז היא בית אל, וירושלים נעקרה ממקומה וקפצה גם היא לשם, ושם יעקב ישן וחלם את חלומו, ושם היה ראש הסולם.
ואיני מבין, אם רגלי הסולם היו בבאר שבע, הרי המלאכים שירדו היו צריכים לרדת בבאר שבע. כי כשיורדים בסולם 'נוחתים' ברגליו. והרי יעקב היה בבית אל. ומה כוונת החזיון לראות את המלאכים עולים ויורדים דרך באר שבע ?
משה מ כתב:יש כאן שתי שאלות א. ברש"י ובשאר הראשונים מבואר שבאר שבע נמצאת בדרומה של ארץ ישראל, ומשם הוא הלך לכיוון צפון, ועבר דרך ירושלים, ולאחר מכן בית אל. פה נחלקו הראשונים היכן הוא ישן, בין כך ובין כך קשה לשם מה הוצרכו רגלי הסולם להיות בבאר שבע, אחר שהמלאכים נפרדו ממנו בבית אל, על קושיא זו לא מצאתי תירוץ. ב. חרן נמצאת במזרח דרום היכן שאדום נמצאת, ולפי"ז קשה לשם מה הלך לצפון, כדי להגיע לחרן, ועמדו בזה הרמב"ן והחזקוני עיי"ש.
משה מ כתב:נכון טעיתי ביו אדום לארם, וכן נראה מעיון קל במפות מקראיות, שארם וחרן נמצאים במזרח צפון, אבל לפי"ז לא קשה קושיית הראשונים.
ולאחר העיון ראיתי בדברי הרמב"ן סוף פרשת ויצא שכתב, שיעקב בא חזרה מכיוון דרום מזרח, והמשיך במקצוע מזרח עד שכם, נמצא לפי"ז שחרן אכן נמצאת דרומית מזרחית לא"י שהרי שב מבית לבו אשר בחרן, וצ"ע.
משה מ כתב:אין הספר תחת ידי [אינני יודע מה הוא כותב שם ואם הדברים עולים יפה אם דברי הרמב"ן שהבאתי אבל מנסיוני העגום אינני רוצה להתייחס למפות ששרטטו מומחים משום שהם ברובם קשקוש מוחלט]
הנצי"ב ס"פ ויצא.מחנים שבעבר הירדן, ולא כהרמב"ן שכ' שהלך יעקב מצד דרום א"י ועוד לא הגיע לאדום שהוא לפני א"י, וכ"כ הראב"ע ר"פ וישלח שארץ אדום בין חרן ובין א"י. וכ"ז אינו במח"כ, אלא כפרש"י... ומש"כ הרמב"ן עוד שיבוק גבול בני עמון הוא דרומית מזרחית לא"י, גם זה אינו...
משה מ כתב:כמובן שלא הכנסתי ראשי בין הרים גבוהים, המומחים להם התכוונתי הם הפרופ' למיניהם, המתיימרים לשרטט מפות עתיקות ע"פ השערות וכדו', וע"ז כתבתי שמנסיון עגום הרבה מן ההנחות הם קשקוש מוחלט.
עכ"פ חזינן שדעת הראשונים שחרן נמצאת דרומית מזרחית לא"י, וע"ז קשה אמאי הלך יעקב דרך בית אל, ותירצו מה שתירצו.
משה מ כתב:כלומר, אותם ראשונים קשקשו בשכל ?
משה מ כתב:לא הבנתי.
ע"ז אנו דנים, אני אומר לך שכ"כ הראשונים אשר מפיהם אנו חיים 'גם אתה', ואתה עונה לי שהם דיברו על אי שם באיזשהוא כוכב לא נודע, או שמא שכחו לכתוב 'וע"ד האמת'. וכסייעתא הנך מביא מהנצי"ב [שהינו מאחרוני זמנינו] שלא סבר כך אתמהה...
משה מ כתב:הראשונים הינם ריאליים לפחות כמו הנצי"ב, ואם האסמכתא לדברי הנצי"ב הם המפות המדוברות [כמדומני שהיום אין מקום שנקרא חרן] הרי שאין לנו אלא דברי הראשונים כמלאכים, ודברי הנצי"ב צ"ע.
ברקים רב כתב:זו שאלה לא פשוטה, אילו הרמב"ן לא היה מגיע לאר"י - האם היה משנה את פירושו עה"פ 'כברת ארץ'?
משה מ כתב:[כמדומני שהיום אין מקום שנקרא חרן]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 505 אורחים