הודעהעל ידי רחמים » א' ינואר 20, 2013 9:59 am
וז''ל דף על הדף ברכות דף יח עמוד ב
בגמ': אבל בממונא עד דמהדר למריה.
הנה בקדושין (מט ע"ב) איתא, דהמקדש את האשה ואומר על מנת שאני צדיק, אפי' הי' רשע גמור מקודשת. חיישינן שמא הרהר תשובה בלבו ע"כ. ובב"י אבהע"ז (סי' לח סעיף לא) מביא בשם הרבינו ירוחם (נתיב כב חלק ד) די"מ שאם הוא גזלן וכדו' אינו יכול להחשב צדיק עד שישיב את הגזילה. ויש מפרשים שכיון שהרהר להשיב הרי הוא כצדיק עכ"ד. ובספר הישר לר"ת (בחלק החידושים סי' קמ) כתב כדעה הב' הנ"ל. ולפי"ז צ"ע כאן איך אמרינן כאן דבממונא עד דמהדר למריה. ומדוע לא אומרים שאולי הרהר בתשובה ונחשב כבר צדיק וכדעה הב' הנ"ל בקדושין. וכן הקשה בעצי ארזים (אבהע"ז סי' לח ס"ק סז).
ובשו"ת טוב עין לרבינו החיד"א (סוף סי' ו) כתב ליישב. דשאני היכא שאומר בפירוש על מנת שאני צדיק, שאז יש לתלות שבדעתו להחזיר הגזלה, משא"כ בסתם שראינו ת"ח שגזל, כל עוד לא החזיר הממון לבעליו, אינו בחזקת שעשה תשובה. וכיו"ב כתב הלחם משנה (פ"ח מהל' אישות ה"ה), שדוקא כשאומר לה על מנת שאני צדיק חיישינן שמא הרהר תשובה בלבו, אבל בעדים פסולים מה"ת, בסתמא לא חיישינן שמא הרהרו תשובה, ולכן אין קידושיו קידושין.
והנה הב"ח בתשובה (סי' קב) כתב להכשיר שליח הגט שיצא עליו קלא דלא פסיק שחשוד בגניבה. ורצה הב"ח להכשירו לעדות אשה מטעם דמשום קלא דלא פסק לא מוציאין איש מחזקתו, ועוד דלפי סדר הגט שבידינו מגדולי הקדמונים שמזקיקין לעדי הגט שיהרהרו בתשובה על עבירות שעשו, שוב חשיב צדיק גמור, ובתשו' בית שלמה (אבהע"ז סי' פ בהג"ה אות ח) חולק ע"ז דהא גנב לא מתכשר אלא כשהחזיר הגניבה, וכמו שמבואר בגמ' כאן.
וצ"ל לדעת הב"ח דס"ל כדברי החיד"א הנ"ל. ולכן ס"ל דמהגמ' כאן אין ראי' דבעי דוקא שיחזיר הממון. כיון דאיירי שם בעדי הגט דבעי שיעשו תשובה א"כ סגי בהרהור וכדעה הב' בב"י הנ"ל בשם הרבינו ירוחם ודו"ק היטב.
בגמ': בכ"ד מקומות ב"ד מנדין וכו'.
וברש"י: מצינו שנדו חכמים בני אדם בכ"ד מקומות לכבוד הרב לפי שלא נשאו כבוד לרבם וכו' ע"כ. והנה בירושלמי (פ"ג דמוע"ק הלכה א) הגירסא: על כ"ד דברים מנדין וכו' וכן הביא ברמב"ם (פ"ו דת"ת הלכה יד) ע"ש ולכאורה נראה דיש משמעות אחרת לדברים מהנראה מדברי רש"י וצ"ע.
וראה באור הישר עמ"ס חולין (קלב ע"ב) שהעיר מדוע לא חשב הרמב"ם מה שהביא ברמ"א אבהע"ז (סי' קלד ס"ו) בשם תשו' הרא"ש דמנדים מי שמסר מודעה על גט ע"ש.