אליהוא כתב:אין שום הגיון שתועיל הצטרפות לסעודת חבירו, וכ"ש בתפילה.
אליהוא כתב:דברי הא"א מבוטשאש תמוהים טובא ואין לסמוך עליהם כנגד משמעות כל הראשו' והאחרונים.
אוהב אוצר כתב:איני יודע ואיני מבין מה המקום לשאלה זו, ניתן לשאול שאלה זו גם על סעודת פורים או לחילופין סעודת מפסקת של יו"כ.
אין שום הגיון שתועיל הצטרפות לסעודת חבירו, וכ"ש בתפילה.
יש קצת הגיון
אוצר החכמה כתב:אין שום הגיון שתועיל הצטרפות לסעודת חבירו, וכ"ש בתפילה.
יש קצת הגיון
הייתי אומר את זה גם בכזית מצה בליל פסח וסוכות?
נ"ל שהויכוח הוא כי לדעתך אין זה חיוב אכילה בסעודת פורים ומלווה מלכה אלא דין סעודה שהוא גדר אחר, וזה הסיבה שנראה לך שיש בזה הגיון. אולי תבאר קצת יותר?
רחמים כתב:ההגיון שהצגת מזכיר לי את זה שכל המשתתפים בסיום מסכת נחשבים כאילו ג''כ סימו ואף נפטרים מתענית בכורות.
אברהם גולדשמיד כתב:על סיפור זה כבר כתבתי לעיל שיש להטיל בו פקפוק רב, היות שאינו תואם את השיטות שכתבתי לעיל, או שסיפור זה הוא "מעשה שהיה" אך ה"אברך" היה עם הארץ או שוטה מפורסם.
אוצר החכמה כתב:לא כ"כ הבנתי מה אתה טוען, ההגיון הוא כמובן הפוך, בסעודת מסכת יש הגיון לפטור את כולם, שכן הם משתתפים בסעודת מצווה, וודאי שביום אחר ולא בערב הפסח נחשב שעוסקים בשמחת סיום המסכת, ומה שדנו האחרונים בזה אם ע"פ דין באמת מותר, הוא שאלה אחרת, האם השתתפות בסעודת מצווה של סיום מסכת כשאינך בעל השמחה עצמו, מתירה לבטל את הצום.
מה שאין כן כאן הדיון הוא לא אם גם הוא מקיים סעודה יחד איתו, אלא אם הוא נמשך להחשב שהתחיל יחד איתו וזה וודאי דבר יותר רחוק. רק מה שרחמים כתב הוא שזה מעין דוגמה לרעיון שכשם המצטרפים לסעודה נחשבים גם הם כשייכים לאותה סעודה בסעודת מצווה גם כאן יש מקום לומר שייחשב שהתחיל איתו.
עשוי לנחת כתב:אברהם גולדשמיד כתב:על סיפור זה כבר כתבתי לעיל שיש להטיל בו פקפוק רב, היות שאינו תואם את השיטות שכתבתי לעיל, או שסיפור זה הוא "מעשה שהיה" אך ה"אברך" היה עם הארץ או שוטה מפורסם.
על איזה סיפור כוונתך? על הסיפור שפותח את האשכול?
[א"כ מדוע הנך מתבטא באופן כזה? יש שיטות שצריך דווקא עד חצות, וההגיון נתבאר כאן viewtopic.php?f=17&t=11293&view=unread#p106895]
אברהם גולדשמיד כתב:כן, על הסיפור שפותח את האשכול.
נכון יש שיטות שצריך דווקא עד חצות, אך בסיפור זה משמע שהאברך היה בשעת הדחק ובוודאי שהיה יכול לנוהג כשיטות הנוספות, אלא ע"כ או שהיה "עם הארץ" ולא ידע את כל השיטות או שידע ובכל זאת החמיר כמחמירים ועשה "טריק" (שלא כ"כ מתקבל בסברא) וא"כ אין הוא אלא שוטה גדול.
עשוי לנחת כתב:אברהם גולדשמיד כתב:כן, על הסיפור שפותח את האשכול.
נכון יש שיטות שצריך דווקא עד חצות, אך בסיפור זה משמע שהאברך היה בשעת הדחק ובוודאי שהיה יכול לנוהג כשיטות הנוספות, אלא ע"כ או שהיה "עם הארץ" ולא ידע את כל השיטות או שידע ובכל זאת החמיר כמחמירים ועשה "טריק" (שלא כ"כ מתקבל בסברא) וא"כ אין הוא אלא שוטה גדול.
לא הבנתי מה לך כי נזעקת, מדוע לא יחוש לשיטות שעל פיהן נוהג ומקפיד מעולם הוא ואבותיו, ואם הגר"א מסר נפשו על כך, מדוע לא ינסה גם הוא לחפש תחבולות כיצד לקיים את המצוה גם לשיטות אלו, ואם עכ"פ יש צד הגיון בדבר, מדוע להופכו לשוטה בעקבות זה, וכי הפסיד משהו בגלל זה?!
[נתקלנו כבר בפורום לאחרונה בכאלו שמספיק להם 'דיעבד', ורואים את זה שמחפש את ה'לכתחילה' כשוטה גדול, בד"כ זה אלו שבצרכיהם הפרטיים הם דווקא כן מחפשים את 'הכי טוב', אם זה הנושא כאן, אין טעם להמשיך ולדון בזה.]
אברהם גולדשמיד כתב:אוצר החכמה כתב:לא כ"כ הבנתי מה אתה טוען, ההגיון הוא כמובן הפוך, בסעודת מסכת יש הגיון לפטור את כולם, שכן הם משתתפים בסעודת מצווה, וודאי שביום אחר ולא בערב הפסח נחשב שעוסקים בשמחת סיום המסכת, ומה שדנו האחרונים בזה אם ע"פ דין באמת מותר, הוא שאלה אחרת, האם השתתפות בסעודת מצווה של סיום מסכת כשאינך בעל השמחה עצמו, מתירה לבטל את הצום.
מה שאין כן כאן הדיון הוא לא אם גם הוא מקיים סעודה יחד איתו, אלא אם הוא נמשך להחשב שהתחיל יחד איתו וזה וודאי דבר יותר רחוק. רק מה שרחמים כתב הוא שזה מעין דוגמה לרעיון שכשם המצטרפים לסעודה נחשבים גם הם כשייכים לאותה סעודה בסעודת מצווה גם כאן יש מקום לומר שייחשב שהתחיל איתו.
כוונתי הייתה שרחמים אולי צודק מבחינת ההגיון שלא כל המשתתפים בסיום מסכת יוצאים י"ח אך להלכה נוקטים שגם הם יוצאים י"ח. כנ"ל.
אברהם גולדשמיד כתב:שוב, פוסקים רבים נוטים לכך שהזמן הוא אף לאחר חצות וכן נהגו גדולי ישראל (וראה לעיל במה שכתבתי).
שים לב, האברך היה אז בזמן הדחק והדעת נותנת [?] שהיה לו לשנות - באופן חריג - מהרגלו ולנוהג כהרבה פוסקים וכהרבה צדיקים, ברם שאותו אברך חשב אחרת המציא ועשה "טריק", שבמחילה, אינו מתקבל על השכל הישר [?].
נו... אין זה שוטה?!
אוצר החכמה כתב:איני יודע אם יש כאן מה לדון על האברך שהיה או משל בעלמא היה, אבל מצד שני אולי תסתכל ע"ז להיפך, שאותו אברך היה חכם ובעצם סמך על הדעות שאפשר כל הלילה, רק לרווחא דמילתא הוסיף עוד חומרא לצאת אולי גם ידי הדעות הללו, ואדרבה בגלל שהיה ת"ח וידע שעיקר סמיכתו על הדעות האחרות, עשה עצה זו אע"פ שהיא קלושה.
אוצר החכמה כתב:למה לא, אותו צדיק רץ כל עוד רוחו בו אפילו על מצווה קלה מדברי חכמים ואפילו על שיטה אחת המחמירה, ואכן עלתה בידו שלפחות נכנס לכלל ספק חצות, אשריהם ישראל.
(שלא לדבר על האשכול המלא ד"ת שהתפתח עקב ריצתו זו)
אוצר החכמה כתב:הסבר דווקא היה כאן אם כי כמובן שהוא חידוש ובהחלט אפשר לפקפק בזה
ההסבר של פותח האשכול היה שכאן כל עיקר העניין הוא ללוות את המלכה, ואחר חצות כבר אין ניכר שהוא סעודה ללוות את המלכה, אבל כיוון שמצטרף לסעודת אשתו (ואין לזה קשר לחיובה בדבר שזה נושא נפרד) נחשב שאוכל איתה (כדרך האנשים שהמצטרף לסעודה נחשב שאוכל עמהם) וכיוון שהיא קבעה את סעודתה ללוות את המלכה נחשבת סעודתו ללוות את המלכה,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים