דברות קודש - כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א מבעלזא
בשולחן לחיים מוצאי צום תשעה באב ה'תשע"ב
"...נבוכדנצר בית ראשון טיטוס בית שני - באש הצתה - לא! עד שרבונו של עולם לא הדליק את האש, לא היה להם שליטה! כי אתה ה' באש הצתה אתה הדלקת, בגלל שאתה הדלקת לכן היה להם שליטה.
ו"באש אתה עתיד לבנותה" אתה רבונו של עולם - עם האש שלך - אתה תבנה את בית המקדש, אתה תבנה את ארץ ישראל, אתה תבנה את ירושלים! זה יהיה תיקון אמתי.
זה שאנחנו נבנה - זה עוד לא כלום - אמנם מצות עשה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" אבל אם אתה לא תכניס את הקדושה, אז כל מה שאנחנו נבנה, זה כלום 'ובאש אתה עתיד לבנותה'!
"ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה כאשר דברת ובנה אותה בקרוב בימינו בנין עולם". זה מה שאנחנו בונים בעשר אצבעותינו, זה כלום! כשרבונו של עולם ממשיך את הקדושה זה העיקר, קדושת בית המקדש קדושת ירושלים קדושת ארץ ישראל כל הקדושות. 'בנה ביתך כבתחילה וכונן מקדשך על מכונו' 'בנה ביתך כבתחילה', מה זה בנה ביתך כבתחילה? דוד המלך ושלמה המלך, בנו לנו את בית המקדש? לא! רבונו של עולם - הבנין שלו - זה העיקר!
האבנים הזהב והכסף שדוד המלך ושלמה המלך עשו, זה מילתא זוטרתא! אפילו שזה היה בקדושות הכי גדולות.
אבל זה היה 'בנה ביתך כבתחילה', אם רבונו של עולם לא בונה, זה כלום. חבל חבל שזה נחרב 'כי באש אתה הצתה', אבל אותו דבר יהיה: 'באש אתה עתיד לבנותה'. מובא אמנם שיירד בית מקדש מאש משמים 'מכון לשבתך פעלת ה' מקדש ה' כוננו ידיך' הפשט - אבל - הוא כמו שאומרים המפרשים: שהקב"ה ימשיך - בבית המקדש שבני ישראל יבנו - הקב"ה ימשיך לשם ויכניס את האור והקדושה 'והראינו בבנינו ושמחנו בתיקונו' שיתרומם קרן ישראל במהרה אמן."
ע"כ
ולא נשאר אלא לסיים בברכה שיכירו היהודים בעוצמת חכמת הארכיאולוגיה שהשאיר לנו הקב"ה דרך להסתכל אחורה לזמן שביהמ"ק היה קיים ולשלבם בדברי חז"ל כהגאון רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל ועוד ששלבו דברי יוסיפון, ארכיאולוגיה וחז"ל שיתאימו באופן הכי מושלם, ויתחילו לדון למעשה בכל עניני המקדש כעובי הכתלים , קומתו וגובהו, וידאגו שיהא לכל יהודי בהמות מוכן להקרבה כדברי הר"ן, ויבררו דברי יחזקאל בכל פרטיה ודקדוקיה
ולא יגידו עוד איש לרעהו כבשעת חורבן בית המקדש שאותו הדור אמרו 'צור תעודה חתום תורה בלמודי' (ישעיה ח טז) שאין התורה אלא לישעיה וחבריו, ועל עצמם אמרו עוונותינו אתנו ובהם נתמוגג [כישעיה סד ו](החתם סופר מביא בדרשותיו), ויכוונו בתפילה בהשיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה' נתבאר בגמ' דמה שאין יודעין לדון דיני נפשות זה שייך לגלות ויבקשו מהקב"ה שיחזיר לנו מחוקקי חוקים מתלמידי חכמים העוסקים בתורה (ולא כרוב העם החרדי שמסכימים עם מחוקקי חוקי הכנסת העכשווי אלא מבקשים מהקב"ה שהכל יתחוקק לטובה...)