הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אוגוסט 12, 2014 1:27 pm
אגב גררא, ומענין לענין אציגה נא מאשר רשום עמדי בענין קבלת מצות 'ואהבת לרעך כמוך' לפני התפילה
במגן אברהם ריש סימן מו, קודם תפלת שחרית יקבל עליו מ"ע של ואהבת לרעך כמוך [הכוונות]. דבר זה הועתק גם בדברי פוסקים נוספים כמו עטרת זקנים (שם סק"ב); חיי אדם כלל א סעיף ו; שו"ע הרב סקי"א; קצור שלחן ערוך (סי' יב אות ב) בן איש חי (פר' מקץ אות ה) ;כף החיים (סי' א אות כח, ובסי' כה אות כג).
ובמחצית השקל ביאר טעמא דמילתא, וז"ל, דאם יש ח"ו פירוד לבבות גורם שח"ו אין התאחדות נפשותיהן של ישראל למעלה, אך כשכל א' מאישי ישראל מקבל עליו לקיים מצות עשה של ואהבת כו', וע"י אהבתן זה לזה יתאחדו גופותיהן למטה, וגורם התאחדות ודבקות נפשותיהן למעלה, וע"י זה גם תפלותיהן מתאחדות. ואז בהיות תפלתן של כל ישראל כלולות יחד אז היא רצויה לפניו יתברך.
הסבר זה לקוח מן המקור – ספר שער הכוונות לר' חיים ויטאל (א ע"ב). שם ישנה הדגשה מיוחדת 'ובפרט אהבת חברים העוסקים בתורה ביחד צריך כל א' וא' לכלול עצמו כאילו הוא אבר א' עם החברים שלו, ובפרט אם יש להאדם ידיעה והשגה להכיר לחבירו בבחינת הנשמה. ואם יש איזה חבר מהם בצרה צריכים כולם לשתף עצמם בצערו או מחמת חולי או מחמת בנים ח"ו, ויתפללו עליו. וכן בכל תפילותיו וצרכיו ודבריו ישתף את חבירו עמו, ומאוד הזהירני מורי ז"ל בענין אהבת החברים שלנו, של חברתנו'.
אזהרה זו של האר"י ז"ל נכפלה גם בספר החזיונות למהרח"ו (נג ע"א): 'גם הזהיר מורי ז"ל לי ולכל החברים שהיינו עמו בחברה ההיא שקודם תפילת שחרית נקבל עלינו מ"ע של ואהבת לרעך כמוך'.
הרחבה לענין זה מצינו בהקדמת הגאון בעל קצוה"ח לספרו שב שמעתתא 'והנה לזה ראוי לכל איש קודם כל מעשה טוב וכל לימוד לכוין לשם יחוד כו' ובשם כל ישראל ולקבל עליו מצות ואהבת לרעך כמוך, וכמו שיבואר'.
ובהמשך דבריו שם העמיק לבאר ענין אחדות הנשמות, וז"ל, צרורות וקשורות ונאחזות נפשותינו אשה באחותה כי אין התחיה כ"א ע"י התורה ואם לא יתקשרו ההמון עם הת"ח מאין יבא עזרם וממה יחיו. ובעקבתא דמשיחא (סוטה פ"ט) אמרו שרי חכימיא להוי כספריא כו' ועמא דארעא אזלי ומדלדלא ואין דורש כו' ואין לנו להשען אלא על אבינו שבשמים. וי"ל כונתם כי עיקר הבריאה אינה רק עבור התורה וכל ישראל כאיש אחד ובו אברים פנימים וחיצונים וכל חיתם הוא מהלב וכשיש אבר מדולדל מגוף אז אין לו חיות הלב וכמו כן ת"ח שבדור הם הלב ובהם משכן החיות וכשמחוברים עמא דארעא עם הלב דהיינו לת"ח ע"י שמהנים אותם מנכסיהם אז החיות מהלב וכל האברים אחד הם ירגישו איש בהרגשת רעהו אבל אם פירשו עצמם מתורה ומת"ח הם רק כאברים המדולדלים שאינם מרגישים איש ברעהו ולכל הגוף בכללו הוא חסרון כשיש אבר אחד מדולדל וכן לכלל ישראל וזהו עמא דארעא אזלא מדלדלא ואין דורש ואין מבקש בפרנסת ת"ח שיכולים להגות בתורת ה' ולכך אין לנו להשען אלא על אבינו שבשמים, וביותר יזהר האדם מגדר האהבה והאחוה לבלתי עשות רע איש לרעהו ואמרו ז"ל (אבות דר"נ י"ז) יהי ממון חבירך חביב עליך כשלך וכ"ש שלא יגזול אותו.
הדגשה זו שבחיבור העם כולו לת"ח שבדור שהם הלב, ושזוהי בעצם הסיבה לקבלת מצות ואהבת לרעך כמוך לפני התפילה, מורחבת בספר תולדות יעקב יוסף (פרשת יתרו), וז"ל, והנה הש"י ברחמיו כי חפץ חסד הוא, יעץ אותנו בתרי"ג מצות הנקראים תרי"ג עיטין (זח"ב פב ב), וגם בלאו הכי לשון תורה היא תורה דרך להולכין בה, לכך סמיך ב' מצות אלו יחד, אותו תעבוד - זו תפלה, ובו תדבק - הדבק בת"ח, שהוא כלל גדול אשר רימזה לנו התורה, כי אין חיות להגוף כי אם שהיא דבוקה לנשמה אז הנשמה מחי' את הגוף. מה שאין כן בפרידת הגוף מן הנשמה, שהיא פרידת אנשי המוני עם מן יחידי סגולה שבכל דור ודור. ולסוד זה הזהיר הרב האר"י זלה"ה לקבל עליו מצות עשה ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט, יח) קודם תפלה, שיאהב בלבו לכל אחד מישראל, כדי שיהי' תפלתו כלולה עם תפלות שלומי אמוני ישראל היודעין כוונת התפלה, וק"ל. (וראה עוד בספר מאור עינים אגדות הש"ס ריש ברכות).
הדרך לקבלת מצוה זו, למרות מחשבות הביקורת והשנאה שישנם בלבו על זולתו, מבוארת בספר מאור עינים (פרשת חקת), וז"ל, ולכך אומרים קודם כל תפלה הריני מקבל עלי מצות עשה של ואהבת לרעך וגו' כי הכל הוא אחדות גמור כמו התורה שנקראת תורה בהצטרף כל האותיות כולן ואף אם רואה בחבירו שום דבר רע ישנא הרע שבו אך החלק הקדוש יאהבנו מאוד כנפשו כי הבעל שם טוב נבג"מ אמר שהצדיק הגמור שאין רע בקרבו אין רואה שום רע על שום אדם אך מי שרואה שום רע בחבירו הענין הוא כמו שמסתכל במראה אם פניו מטונפין רואה גם כן במראה כך ואם פניו נקיים אינו רואה במראה שום דופי כמו שהוא כך רואה וזהו ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט, יח) פירוש כמוך כמו שאם יודע האדם בעצמו שום רע בקרבו משום הא אינו שונא את עצמו אף ששונא הרע שבקרבו כך גם כן על חבירו כי באמת הכל אחד כי הלא גם לחבירו יש גם כן חלק אלוה כמוהו ויש לו אות בתורה ואומות העולם נפשם הוא מצד הקליפה לכך דבורם הוא גם כן קליפות כי רוב דבורם הוא ניבול פה או שאר דבורים כיוצא בו.